Data publikacji: 26 lipca 2018
Autor: Joanna
ARTYKUŁ - PORADNIK

Wygodna praca i zabawa z komputerem – jakie akcesoria wybrać

Poleć znajomemu Drukuj

Długi dzień w biurze czy wielogodzinna sesja ulubionej gry – niezależnie od tego, czy korzystasz z komputera do pracy, czy zabawy, po dłuższym czasie możesz odczuwać dyskomfort. Ergonomia pracy przy komputerze pomoże Ci temu zapobiec. Chcesz uniknąć dotkliwego bólu głowy, nadgarstków lub pleców? Sprawdź akcesoria, które uczynią korzystanie z komputera wygodniejszym.

Ergonomia stanowiska pracy przy komputerze

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

- na czym polega ergonomia pracy przy komputerze,

- jakie akcesoria pomogą Ci uzyskać prawidłową pozycję przy komputerze,

- czy ustawienia monitora mogą powodować ból głowy od komputera.

Na czym polega ergonomia pracy przy komputerze?

Wielogodzinna praca przy komputerze może być męcząca nie tylko dla Twojego umysłu, ale też ciała. Jeśli na co dzień pracujesz w biurze, na pewno znasz ból pleców i ramion, a także uczucie zastania czy dyskomfort w kolanach, wywołane przez długotrwałe siedzenie w tej samej pozycji. Profesjonalni gracze w gry komputerowe skarżą się natomiast na uporczywy ból nadgarstka po wielogodzinnym korzystaniu z myszki czy klawiatury.
Korzystanie z myszki bez podkładki pod nadgarstek może powodować ból
Wszystkie te dolegliwości są zwykle wynikiem nieprawidłowego ułożenia ciała, niewygodnego krzesła, rozmieszczenia urządzeń na biurku, a także brakiem regularnych przerw na odpoczynek i rozruszanie mięśni. Zagadnienia te wchodzą w zakres ergonomii pracy przy komputerze.
Przeczytaj więcej o ergonomii w naszym poradniku Ergonomia pracy przy komputerze – 10 sprawdzonych porad, by zachować zdrowie.
Logitech MX Ergo_1133429

Prawidłowa pozycja przy komputerze – pomocne akcesoria

Chcąc zorganizować sobie ergonomiczne stanowisko pracy, będziesz potrzebować podstawowych mebli: dużego biurka na stabilnych nogach oraz krzesła o regulowanej wysokości, wyposażonego w wygodne oparcie podpierające dół pleców. Bez tego wyposażenia – na przykład podczas pracy z laptopem na kanapie – szybko nabawisz się bólu kręgosłupa i szyi, a przez niewygodne warunki Twoja praca nie będzie efektywna.
Korzystanie z myszki bez podkładki pod nadgarstek może powodować ból
Jeśli spędzasz przy komputerze wiele godzin dziennie i zależy Ci na maksymalnym komforcie, warto wspomóc się akcesoriami, które zmniejszą szkodliwy wpływ długotrwałej pracy czy gry. Dzięki akcesoriom takim jak żelowa podkładka na mysz czy podnóżek, łatwiej zachowasz prawidłową pozycję przy komputerze i nie narazisz się na ból.
Oto akcesoria wspomagające wygodną pracę z komputerem:
Schemat prawidłowej postawy przed komputerem z użyciem ergonomicznych akcesoriów
  • mysz ergonomiczna, na przykład bezprzewodowy trackball Logitech MX Ergo, pozwala na korzystanie z komputera w bardziej naturalnym ułożeniu dłoni, pod kątem do 20°. Taka pozycja nie wymusza skrętu w stawie, co zmniejsza obciążenie nadgarstka podczas pracy czy grania w gry,
  • żelowa podkładka pod myszz podparciem dla nadgarstka, na przykład Fellowes Memory Foam 9175801 (plasma), redukuje szkodliwe napięcie wywołane nienaturalną pozycją dłoni,
  • podkładka pod nadgarstek, taka jak Genesis MW44, podpiera nadgarstki podczas pisania na klawiaturze oraz grania. Jest wykonana z miękkiej pianki, która dostosowuje się do kształtu i położenia rąk, otulając nadgarstki i poprawiając krążenie w ich obszarze. Dzięki podkładce staw nie pozostaje nienaturalnie zgięty podczas korzystania z klawiatury,
  • słuchawki nauszne z mikrofonem – są niezastąpione dla graczy i pracowników w biurze, którym przydają się do wytłumienia hałasu. Słuchawki do komputera powinny mieć stabilną konstrukcję, nie uciskać uszu i dobrze izolować dźwięki,

WARTO WIEDZIEĆ

Dobre, pełnowymiarowe słuchawki doskonale odcinają od hałasu z otoczenia i nie przepuszczają dźwięków na zewnątrz. Jeśli podczas pracy rozpraszają Cię rozmowy lub nie lubisz, gdy hałas z otoczenia miesza się z dźwiękami z gry, wybierz słuchawki o konstrukcji zamkniętej.

  • podpórka na krzesło – zapewnia dodatkowe podparcie kręgosłupowi lędźwiowemu. Dopasowuje się do kształtu ciała i rozluźnia napięcie pleców, dzięki czemu możesz bez wysiłku utrzymać właściwe ułożenie kręgosłupa,
  • regulowany podnóżek – umożliwia stabilne oparcie stóp w preferowanej pozycji, co odciąża kolana i ułatwia utrzymanie właściwego ułożenia pleców.

Proponowane produkty:
Defender Black M <%– –%>
Podkładki pod mysz
19,99 zł
Do koszyka
Zobacz więcej   
4World 10100 (szary) <%– –%>
SPC Gear Endorphy Cordura Speed XL <%– –%>
HyperX FURY S Pro Speed Edition (XL) <%– –%>
Corsair MM350 Champion Series X L <%– –%>

Ból głowy od komputera – jak dobrać ustawienia monitora, aby go uniknąć?

Pod koniec dnia pracy męczy Cię ćmiący ból głowy, który narasta, kiedy spojrzysz w ekran laptopa? Ból głowy jest jedną z najczęstszych dolegliwości, na którą skarżą się osoby pracujące przy komputerze przez wiele godzin dziennie. Problem ten może mieć wiele źródeł, lecz zazwyczaj wiąże się ze:
Słuchawki nauszne z mikrofonem są niezbędne do wygodnej gry
  • zmęczeniem nerwu wzrokowego – monitory LCD i LED emitują niebieskie światło, które w nadmiarze może mieć szkodliwy wpływ na soczewkę i siatkówkę oka. Odpowiada ono nie tylko za bóle głowy, ale także suchość, pieczenie oczu i problemy ze snem. Inna szkodliwa dla wzroku cecha tych ekranów to migotanie. Choć zazwyczaj jest niedostrzegalne, zmusza oko do bardzo szybkiego zwężania i rozszerzania źrenic, co po dłuższym czasie staje się bardzo męczące,
  • spiętymi mięśniami szyi – niewygodna pozycja czy niewłaściwie ustawienie monitora sprawiają, że przez dłuższy czas napinasz mięśnie szyi, próbując patrzeć w ekran pod najkorzystniejszym kątem. Silne napięcia szyi mogą z kolei wywoływać bóle głowy.

WSKAZÓWKA

Monitor powinien znajdować się w odległości 40-75 cm od linii oczu. Jeśli pracujesz na laptopie, najlepiej będzie wyposażyć swoje stanowisko pracy lub rozrywki w podstawkę, która pozwoli Ci ustawić ekran na odpowiedniej wysokości.

Jeśli zmagasz się z powracającym bólem głowy od komputera, możesz spróbować dostosować ustawienia monitora w taki sposób, by emitowane przez ekran światło nie było tak męczące dla wzroku.
  1. Zmniejsz jasność oraz dostosuj kontrast monitora. Chodzi o to, abyś bez wysiłku mógł odczytać tekst i dostrzec szczegóły obrazu, ale by mimo wszystko ekran nie był zbyt jasny – im wyższa jasność ekranu, tym więcej szkodliwego światła dociera do oka. Wiele monitorów automatycznie dostosowuje jasność do światła panującego w otoczeniu.
  2. Ustaw monitor bokiem do okna. W przeciwnym wypadku światło słoneczne może odbijać się od ekranu, co utrudnia widzenie. Kupując monitor do komputera lub laptop, wybierz model o matowej matrycy.
  3. Przechyl ekran „od siebie”, tak aby patrzeć na niego lekko z góry. Takie ustawienie monitora pomoże Ci rozluźnić mięśnie szyi.
  4. Zamontuj monitor w taki sposób, by ekran dało się lekko obrócić w obu osiach. Dzięki temu nie będziesz musiał się garbić ani pochylać, kiedy światło będzie padać na ekran.
  5. Kupując nowy monitor, wybierz model z filtrem światła niebieskiego i o ograniczonym efekcie migotania, np. ASUS VX228H.

Sprawdź też inny nasz artykuł: Jaki laptop dla ucznia kupić?
Artykuł jeszcze nie został oceniony. Kliknij w gwiazdkę, aby dodać ocenę
Podziel się: Dodaj do Facebooka Wrzuć na Twittera Pinterest
Poleć znajomemu
Drukuj

Porady dotyczące wyboru sprzętu


Prezentujemy porady i wskazówki dotyczące tego, jak wybrać i co wybrać. Kupno pralki, telewizora czy laptopa stanie się łatwiejsze dzięki zawartym tutaj informacjom i poradom. Także porady video! Wybierz odpowiednią kategorię tematyczną i dowiedz się więcej przed dokonaniem zakupu.
Prezentujemy porady i wskazówki dotyczące tego co wybrać i jak wybrać.
Przejdź na stronę główną porad dotyczących wyboru sprzętu

Pokaż artykuły

według kryteriów
Pokaż wybrane artykuły

Poinformuj

nas o czym powinniśmy napisać Wyślij
Ostatnio
dodane artykuły

Poznaj nowoczesne urządzenia na miarę kuchni fit!

Zobacz więcej   
Przemęczenie sprawia, że zaniedbujesz domowe obowiązki? Sprawdź nasze wskazówki, jak rozprawić się z tym problemem!
Zobacz więcej   
Śniadanie to źródło energii na cały dzień – sprawdź, jak znaleźć na nie czas!
Zobacz więcej   

Znajdź nas