Ranking hulajnóg elektrycznych – najlepsze modele
-
duże koła
-
opony tubeless ready
-
mocna bateria (zasięg)
-
duża moc
-
szeroka (co może być też wadą)
-
KERS i E-ABS
-
hamulec bębnowy
-
polska produkcja
-
dobra cena
-
masywna, niekompaktowa
-
brak aplikacji
-
dobra cena
-
jakość wykonania
-
KERS i E-ABS
-
hamulec tarczowy
-
rozbudowana aplikacja
-
kompaktowość (co może być też wadą)
-
słaby zasięg
-
prędkość maksymalna poniżej standardowej
-
duża moc
-
kompaktowość (co może być tez wadą)
-
polska produkcja
-
hamulec tarczowy
-
brak hamulca z przodu
-
brak aplikacji
-
opony pełne (to może być też minusem)
-
koła trochę większe od standardowych
-
KERS i E-ABS
-
szybkie ładowanie
-
aplikacja
-
możliwość zwiększenia osiągów zewnętrzną baterią
-
tylny hamulec tylko nożny
-
słaby zasięg
-
prędkość maksymalna poniżej standardowej
-
amortyzatory
-
duża moc
-
napęd na tył
-
hamulec bębnowy
-
hamulec elektryczny
-
znosi duże obciążenia (do 130 kg)
-
ciężka
-
droga
-
brak tempomatu
-
dla dzieci (co może być też wadą)
-
cena
-
dumne marka i logotyp
-
waga
-
tylko dla dzieci…
-
wolna
-
słaba moc
-
brak wyświetlacza
-
jeden hamulec
-
długie ładowanie
-
brak Bluetootha
-
brak tempomatu
Produkt tymczasowo niedostępny
Hulajnogi elektryczne – informacje podstawowe
Jazda w kasku nie jest obowiązkowa – ale na pewno zdroworozsądkowa. Pędzisz 25 km/h na malutkich, najczęściej 8,5-calowych kółkach, zazwyczaj bez amortyzacji. Upadki są częstsze i bardziej bolesne niż na rowerze! Większe koła to jazda szybsza i bezpieczniejsza – ale taki sprzęt jest mniej kompaktowy.
Nasz ranking hulajnóg elektrycznych prezentuje rozmaite urządzenia, z kilku półek cenowych. Z czego biorą się różnice? Napęd może być na przód lub tył, silniki znacząco różnią się mocą. Zazwyczaj konstrukcyjnie różnią się także hamulce – tylny i przedni. Najczęściej jest jeden hamulec mechaniczny – tarczowy (zaciskowy) lub bębnowy (w piaście), a do tego elektryczny (również w piaście). Hamowanie silnikiem połączone jest z systemami: odzyskiwania energii KERS oraz E-ABS, zapobiegającym blokowaniu się koła. Dobry test hamulca elektrycznego to zjazd ze stromej górki, z asekuracją hamulcem mechanicznym lub nożnym. Hamulec nożny – czyli dociśnięcie tylnego błotnika – obecny jest w wielu modelach jako prosty system dodatkowy (awaryjny).
Czas ładowania „dużych baterii” (powyżej 10 000 tys. mAh) to 8-9 godzin. Pełne zasilenie zajmie albo cały dzień w pracy, albo całą noc. Mniejszych (ok. 6000 mAh) proporcjonalnie – połowę krótszy. Czekamy, aż pojawią się tu opcje „fast charging”, jak w telefonach… Choć przed dwoma laty jeszcze tak nie było, dziś ładne, kolorowe, funkcjonalne wyświetlacze są standardem. Tak samo jak łatwo uruchamiane tempomaty, dzięki którym nie musisz ustawicznie gazować manetką – bardzo wygodne rozwiązanie na dłuższych odcinkach bez świateł i krawężników. Odblaski z każdej strony to też już norma. Maksymalne obciążenie wynosi co najmniej 100 kg, czasem 120 kg. Prędkość maksymalna: 25 km/h. W naszym rankingu hulajnóg elektrycznych piszemy tylko o cechach wyraźnie wyróżniających – inne pomijamy. Pamiętaj, że im użytkownik cięższy, tym mniejszy zasięg, tym trudniej pod górkę, tym wolniej, nawet na prostej. Proste.
Ranking hulajnóg elektrycznych przedstawia urządzenia z różnymi rodzajami opon. Najczęściej spotykane: pneumatyczne z dętką. Rzadziej – pneumatyczne bezdętkowe (szczelność zapewnia specjalne konstrukcja, a w razie przedziurawienia opony samoczynnie skleja ją znajdujące się wewnątrz lateksowe mleczko). Są wreszcie opony pełne, gdzie powietrze zastępuje pianka. Teoretycznie najmniej problemów, ale problem pojawia się przy konieczności wymiany (taką konstrukcję też można przecież uszkodzić) – nie każdy serwis się tego podejmuje.
Jeśli nie próbowałeś tego nigdy wcześniej, przed zakupem wypożycz po prostu hulajnogę miejską – zobaczysz, czy to zabawa dla ciebie.