Data publikacji: 26 lipca 2018
Autor: Anna
ARTYKUŁ - PORADNIK

Ból nadgarstka? Poznaj przyczyny i pracuj bez bólu!

Podziel się: Dodaj do Facebooka Wrzuć na Twittera Pinterest
Poleć znajomemu Drukuj

Pracownicy biurowi i gracze poświęcający długie godziny na rozgrywki mogą być narażeni na zespół cieśni nadgarstka. To choroba objawiająca się bólem nadgarstka, spowodowana jego przeciążeniem przez długotrwałe, częste przyjmowanie nienaturalnej pozycji ręki. Dowiedz się, jak zapobiegać bólowi w nadgarstku – zwiększ komfort korzystania z komputera i zadbaj o swoje zdrowie!


Przeciążenie nadgarstka pracą biurową powoduje jego ból

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

- jakie są przyczyny bólu w nadgarstku,

- jakie ćwiczenia opracowano dla pracowników biurowych,

- jak wybrać ergonomiczną myszkę,

- jakie akcesoria komputerowe warto mieć.

Ból w nadgarstku – przyczyny

Bólowi nadgarstka często towarzyszy drętwienie lub mrowienie obejmujące palec serdeczny, mały i bok dłoni. Zespół cieśni nadgarstka może objawiać się silnym bólem biegnącym po zewnętrznej stronie dłoni – nierzadko wyrywającym ze snu. Przyczyną bólu i powstania choroby jest długotrwałe powtarzanie ruchów, które wymagają utrzymania nadgarstka w nienaturalnie zgiętej pozycji. Między kośćmi nadgarstka i więzadłem znajduje się nerw pośrodkowy.
Osoba, która przez co najmniej kilka godzin dziennie pisze na klawiaturze lub używa myszki komputerowej, utrzymuje nadgarstek w pozycji wygiętej do tyłu, a przedramię lekko skręcone do wewnątrz. Przeciążone ścięgna i więzadło zmniejszają średnicę kanału nadgarstka, co powoduje wzrost ciśnienia. Wówczas tętnice prowadzące do nerwu pośrodkowego są uciskane – w ten sposób powstaje jego niedokrwienie.

CZY WIESZ, ŻE….

Zespół cieśni nadgarstka mogą wywołać urazy mechaniczne podczas pracy fizycznej, urazy u sportowców, cukrzyca czy choroby tarczycy. Potencjalnych przyczyn jest wiele i mogą się kumulować – dlatego warto myśleć o ćwiczeniach wpływających pozytywnie na nadgarstek.

Często powtarzające się bóle, drętwienie ręki i mrowienie palców powinny być skonsultowane ze specjalistą. Zanim wystąpią – warto wiedzieć, jakich akcesoriów komputerowych używać i jak ćwiczyć nadgarstek. Zmiany w nerwie są nieodwracalne, a w przypadku zaawansowanego zespołu cieśni nadgarstka wymagana jest operacja.

Przeciążeniu nadgarstka zapobiegają ćwiczenia rozciągająceĆwiczenia profilaktyczne przeciwko bólowi nadgarstka

Pamiętaj o regularnych przerwach w pracy, podczas których rozluźnisz nadgarstki, pozwolisz odpocząć oczom i zrobisz chociaż kilkadziesiąt kroków. Temat prawidłowej pozycji podczas pracy przy komputerze został poruszony w artykule Wygodna praca i zabawa z komputerem. Oto jakie ćwiczenia zapobiegające bólowi nadgarstka możesz wykonywać codziennie: 
  • wkręcanie żarówek” – polega ono na wyciągnięciu rąk przed siebie, ułożeniu dłoni jak do wkręcania żarówek i obracaniu dłońmi naprzemiennie w lewo i prawo,
  • położenie dłoni płasko na stole, stroną wewnętrzną do blatu i naprzemienne złączanie i rozstawianie palców,
  • wykonywanie krążeń swobodnie zwisającymi dłońmi lub splecionymi ze sobą,
  • ułożenie dłoni w pozycji prostopadłej do nadgarstka i delikatne rozciąganie drugą dłonią,
  • wykonywanie dłońmi ruchów strzepujących.

PORADA EKSPERTA

Do ćwiczeń nadgarstka przydaje się także piłeczka antystresowa. Po ściśnięciu piłeczki jedną dłonią utrzymaj tę pozycję przez kilka sekund. Rozluźnij i powtórz ćwiczenie 10 razy, a potem zmień dłoń. Całość powtórz od 2 do 4 razy.

Ergonomiczna myszka zapobiega bólowi nadgarstka

Ergonomiczna myszka ma kształt pozwalający na naturalne ułożenie dłoni – takie, w którym nadgarstek jest jak najmniej wygięty. Ergonomiczna mysz, np. Logitech MX Master 2S, ma zagłębienie na kciuk i odpowiednio podpiera dłoń. Microsoft Sculpt Ergonomic Mouse również posiada podpórkę na kciuk, a kształt myszki zapobiega przekręcaniu się przedramienia. Przed zakupem warto przetestować myszkę w sklepie i sprawdzić, czy pasuje do dłoni.
Ergonomiczna mysz i klawiatura mogą zapobiec bólom nadgarstka

Jakie akcesoria komputerowe zapobiegają bólom nadgarstka?

W artykule o podkładkach gamingowych znajdziesz informacje na temat podkładek dla graczy. Niektóre z nich, takie jak żelowa podkładka Roccat Alumic, mają podpórki pod nadgarstek zmniejszające napięcie ścięgien w długotrwałej pozycji. Nóżki podkładki zapobiegają jej przesuwaniu się.
Do kompletu z myszką ergonomiczną można zakupić wyprofilowaną klawiaturę – np. Microsoft Natural Ergo 4000. Ma ona specyficzny, pofalowany kształt i różne kąty nachylenia klawiszy. Dzięki klawiszom skrótu można zredukować liczbę kliknięć myszą. Z jednej strony taka klawiatura doskonale odciąża nadgarstki i ramiona, z drugiej – trudno się do niej przyzwyczaić. Wtedy alternatywą jest prosta klawiatura z podpórką na dłonie – jak Roccat Horde AIMO RGB – która zmniejsza wygięcie nadgarstka. 
Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?
0 0
Podziel się: Dodaj do Facebooka Wrzuć na Twittera Pinterest
Zgłoś błąd na stronie
Prześlij uwagi
Zobacz inne porady dotyczące wyboru sprzętu
Prezentujemy porady i wskazówki dotyczące tego co wybrać i jak wybrać.
Przejdź na stronę główną porad dotyczących wyboru sprzętu

Pokaż artykuły

według kryteriów
Pokaż wybrane artykuły

Poinformuj

nas o czym powinniśmy napisać Wyślij

Ostatnio

dodane artykuły

Energooszczędne grzejniki – doradzamy, jaki model wybrać

Sprawdź, jaki grzejnik elektryczny energooszczędny wybrać!
Zobacz więcej   

Robot do mycia okien – jak to działa?

Chcesz ułatwić sobie prace domowe? Sprawdź, jak działa robot do mycia okien!
Zobacz więcej   

Żelazko bez regulacji temperatury – zalety i wady

Poznaj inteligentne żelazko działające bez ustawiania temperatury i prasuj bez obaw o efekty!
Zobacz więcej   

Znajdź nas