Wszystko, co wiemy o Anno 117: Pax Romana

Miłosz Konkel

W świecie gier strategicznych seria Anno zajmuje szczególne miejsce. Łączy w sobie precyzyjne planowanie ekonomiczne, budowę miast i logistykę z piękną, inspirowaną historią scenerią. Po sukcesie Anno 1800 fani z niecierpliwością wyczekują kolejnej odsłony. Ubisoft w końcu odkrył karty i zapowiedział Anno 117: Pax Romana. Co już wiemy o tej nadchodzącej grze? Poznajmy szczegóły, które twórcy ujawnili do tej pory.

SPIS TREŚCI:

  1. Powrót do starożytności – Anno w czasach Pax Romana
  2. Premiera, edycje i bonusy dla graczy
  3. Nowe lokacje i mechaniki, które odmienią rozgrywkę
  4. Walka, polityka i wybory kształtujące Imperium
  5. Oprawa wizualna i klimat rzymskiego świata
  6. Czy Anno 117: Pax Romana dorówna legendarnym poprzednikom serii

 

Powrót do starożytności – Anno w czasach Pax Romana

Najbardziej znaczącą zmianą i jednocześnie powrotem do korzeni serii jest osadzenie akcji w nowym okresie historycznym. Tytułowa data, 117 r. n.e., przenosi nas w czasy szczytu potęgi Cesarstwa Rzymskiego, za panowania cesarza Trajana. To wyjątkowy moment, który oferuje ogromny potencjał rozbudowy miast, prowadzenia handlu i interakcji z potężnym imperium. Ciekawostką jest, że Anno 117: Pax Romana będzie chronologicznie najwcześniej osadzoną grą w serii od czasu Anno 1404, która skupiała się na późnym średniowieczu.

W Anno 117: Pax Romana wcielimy się w rolę namiestnika Rzymu, odpowiedzialnego za zarządzanie prowincjami. Naszym zadaniem będzie nie tylko rozbudowa miast, ale także utrzymywanie porządku, zaspokajanie potrzeb ludności i, co kluczowe, wpasowanie się w ramy potężnego Imperium Romanum. Taka rola sugeruje, że będziemy musieli lawirować między oczekiwaniami lokalnych mieszkańców a rozkazami rzymskiego cesarza.

Polecane gry na ps5
  • 899 zł

 

Premiera, edycje i bonusy dla graczy

Premiera Anno 117: Pax Romana zaplanowana jest na 13 listopada 2025 roku. Gra trafi na platformy PC (Steam, Epic Games Store, Ubisoft Connect), PlayStation 5 oraz Xbox Series X|S.

Zamówienia przedpremierowe już trwają, a gracze, którzy zdecydują się na zakup gry przed premierą, otrzymają Builder Pack, który obejmuje posąg herolda miejskiego, posąg wilczycy kapitolińskiej, sztandar bojowy i logo gracza z wilkiem. Gra będzie dostępna w różnych edycjach:

  • Standardowa Edycja – zawiera podstawową wersję gry i bonus przedpremierowy w postaci pakietu Builder Pack.
  • Gold Edition – oferuje to, co edycja standardowa, oraz dostęp do trzech nadchodzących DLC. Rozszerzenia zawierają dodatkowe treści, takie jak ekskluzywne budynki i misje.
  • Governor’s Edition – edycja kolekcjonerska, która zawiera grę w wersji Gold, amfiteatr w formie puzzli 3D, symbol serii Anno, monety z Lacjum i Albionu, 84-stronicowy artbook, a także steelbook i inne dodatki.

Pamiętaj, że nawet jeśli nie masz konsoli ani komputera do gier – nic straconego! Przeczytaj artykuł, z którego dowiesz się, jak grać w gry na telewizorze bez dodatkowego sprzętu.

 

Nowe lokacje i mechaniki, które odmienią rozgrywkę

Do tej pory potwierdzono dwie główne prowincje, które będziemy mogli skolonizować: Albion (rzymska Wielka Brytania) oraz Lacjum (serce imperium). Te dwie lokacje prawdopodobnie będą oferować zróżnicowane wyzwania i możliwości.

Albion, z jego surowym, mglistym klimatem i dzikimi plemionami, może wymagać od nas ostrożniejszego podejścia i skupienia na obronie. Wyzwaniem będzie utrzymanie kompromisu pomiędzy celtyckimi zwyczajami a narzucaniem rzymskich przekonań i tradycji.

Lacjum natomiast, będące centrum kulturowym i politycznym, może stawiać przed nami inne problemy, związane z gęstszą zabudową, bardziej skomplikowanymi łańcuchami produkcji i wyższymi wymaganiami ludności.

widok z lotu ptaka na rozległe starożytne rzymskie miasto

Twórcy podkreślili, że chcą położyć nacisk na bardziej sandboksowe doświadczenie, dając graczom większą swobodę w wyborze ścieżki rozwoju. Nie będzie jednej drogi do zwycięstwa. Będziemy się mogli skupić na ekonomii, handlu, rozwoju kulturowym lub podbojach, w zależności od naszego stylu gry.

Podobnie jak w poprzednich odsłonach kluczowym elementem będzie tworzenie łańcuchów produkcyjnych. W czasach rzymskich oznacza to wykorzystywanie surowców takich, jak: zboże, wino, oliwa, marmur, żelazo czy drewno. Z pewnością będziemy musieli budować akwedukty, drogi i porty, aby zapewnić sprawną dystrybucję dóbr. Interfejs gry ma być bardziej przejrzysty, choć nadal ma zachować głębię charakterystyczną dla serii.

Twórcy wprowadzili kilka nowości w serii, które mają wzbogacić doświadczenie:

  • System Bóstw – jednym z najciekawszych dodatków jest mechanika bóstw, która pozwala graczom czcić rzymskie lub celtyckie bóstwa, takie jak Mars, Ceres, Neptun czy celtycka Epona. W zamian za punkty wiary i poświęcanie im wysp bóstwa oferują różnorodne bonusy – od militarnych po gospodarcze, takie jak obfite plony czy bezpieczne wyprawy morskie.
  • Bitwy lądowe – po raz pierwszy w serii Anno gracze będą mogli toczyć starcia na lądzie, co jest sporą zmianą – dotychczas możliwe było jedynie odbywanie bitew morskich. Gracze mogą rekrutować jednostki, takie jak procarze, piechota, gladiatorzy czy kawaleria, i prowadzić je w walkach w stylu RTS. Budowa fortyfikacji lub pełnoprawnych armii pozwoli na obronę terytorium lub podbój rywali, choć wojna może słono nadwerężyć budżet prowincji.
  • Drogi i drzewo technologiczne – gra wprowadza możliwość budowania dróg pod kątem 45 stopni, co zwiększa realizm i elastyczność projektowania miast. Dodatkowo rozbudowane drzewo technologiczne pozwala na specjalizację w dziedzinach takich, jak: ekonomia, społeczeństwo czy wojsko, oferując graczom swobodę w kształtowaniu stylu gry.
  • Wybory narracyjne – jako namiestnik gracz staje przed decyzjami, które wpłyną na losy prowincji. Czy postawisz na rozwój gospodarczy, jednoczenie kultur, czy może rządy silnej ręki? Możesz współpracować z innymi namiestnikami, handlować z kupcami, zawierać sojusze lub rzucić wyzwanie samemu cesarzowi – każda decyzja niesie konsekwencje.

 

Walka, polityka i wybory kształtujące Imperium

Choć seria Anno nigdy nie stawiała na pierwszym miejscu walki, jej elementy zawsze były obecne. W Anno 117: Pax Romana możemy się spodziewać, że walki morskie i lądowe będą odgrywać istotną rolę. Zwiastun sugeruje potyczki z lokalnymi plemionami i buntownikami oraz obronę granic. Niemniej jednak seria zawsze skupiała się bardziej na dyplomacji i ekonomii, więc walka prawdopodobnie będzie mechaniką wspierającą, a nie dominującą.

Anno 117 Pax Romana rozgrywka bitwa płonące budynki

Tym, co wydaje się bardziej interesujące, jest jednak element polityczny. Wcielając się w namiestnika, będziemy musieli dbać o nasze stosunki z Rzymem, a także z innymi frakcjami w grze. Możemy się spodziewać intryg, zagrywek dyplomatycznych i konieczności podejmowania decyzji, które wpłyną na nasz status w imperium.

 

Oprawa wizualna i klimat rzymskiego świata

Pierwsze zwiastuny zaprezentowały oszałamiającą oprawę graficzną. Grafika oddaje splendor rzymskich miast z detalami takimi, jak: tętniące życiem ulice, monumentalne budowle czy dynamiczne animacje. Nowy, bardziej intuicyjny interfejs i dopracowana warstwa dźwiękowa, obejmująca muzykę i efekty otoczenia, tworzą przekonującą iluzję życia w rzymskiej prowincji. Wygląda na to, że nawet gry strategiczne mogą w pełni wykorzystywać potencjał dobrych ekranów. Najlepsze telewizory do gier znajdziesz w naszym rankingu telewizorów do konsoli PS5.

gameplay Anno 117 Pax Romana mała starożytna rzymska wioska

Twórcy podkreślają, że chcą, aby gracze poczuli atmosferę rzymskiej prowincji. Ci, którzy mieli już okazję przetestować demo na targach, chwalą atmosferę gry, choć niektórzy zauważają, że nie wprowadza ona rewolucyjnych zmian w mechanice w porównaniu z Anno 1800.

Polecane gry na pc
  • 129 zł
  • 184,99 zł
  • 209 zł
  • 249,99 zł
  • 89,99 zł
  • 99,99 zł
  • 188,99 zł
  • 54,80 zł
  • 147,99 zł
  • 249,99 zł

 

Czy Anno 117: Pax Romana dorówna legendarnym poprzednikom serii

Anno 117: Pax Romana zapowiada się na godnego następcę Anno 1800. Powrót do starożytności jest ekscytującym krokiem, który otwiera drzwi do nowych mechanik i wyzwań. Fani serii z pewnością docenią możliwość budowania potężnych miast w realiach imperium, a nowi gracze będą mieli szansę wkroczyć w fascynujący świat strategii. Czy seria Anno sprosta wyzwaniu i stworzy grę, która dorówna legendarnemu Anno 1800? Przekonamy się już w listopadzie. A w międzyczasie sprawdź nasz ranking najlepszych gier na PC.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Napisz nam, co myślisz

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Zostaw nam swoją opinię

Przykro nam, że ten artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań. Chcemy się dowiedzieć, co możemy poprawić.

Wybierz jedną z opcji: *

Jeśli chcesz, podaj nam więcej szczegółów:

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Dziękujemy za dodatkowy komentarz!

Zapisaliśmy Twoją wiadomość. Pomoże nam poprawić i ulepszyć treści w serwisie.

Dziękujemy! Zapisaliśmy Twoją opinię

Już zapisaliśmy Twój głos!

Dziękujemy!