
James Bond powraca, jednak nie w kolejnym filmie, a w grze komputerowej! Za stworzenie nowej przygody agenta 007 odpowiedzialne będzie studio IO Interactive, znane z serii Hitman. Tym razem gracze poznają początki kariery młodego szpiega. Czy nowa odsłona spełni oczekiwania fanów stęsknionych za dobrą grą z uniwersum agenta Jej Królewskiej Mości? Więcej o premierze 007 First Light dowiesz się z naszego artykułu!
To nie pierwsza gra o Jamesie Bondzie
Postać Jamesa Bonda miała całkiem sporo szczęścia do growych adaptacji. Najbardziej znaną produkcją pozostaje oczywiście GoldenEye 007 z Nintendo 64, które na zawsze zapisało się w kanonie strzelanek pierwszoosobowych i udowodniło, że filmowa licencja może się stać fundamentem przełomowej gry. Późniejsze odsłony, takie jak Everything or Nothing, Nightfire czy Blood Stone, starały się oddać postać agenta w różnych formach – od dynamicznej akcji po bardziej ambitne misje szpiegowskie. Jednak po premierze 007 Legends w 2012 roku seria praktycznie zniknęła z rynku, pozostawiając po sobie poczucie niedosytu i oczekiwanie na projekt, który przywróci Bonda do świata gier wideo w wielkim stylu.

Tę lukę ma wypełnić IO Interactive, studio odpowiedzialne między innymi za serie Hitman czy Kane & Lynch. To właśnie przygody agenta 47 najlepiej pokazują, jak blisko twórcy są atmosfery, której oczekują fani Bonda – eleganckiego, ale też bezwzględnego świata szpiegowskich intryg, gdzie skradanie się, improwizacja i perfekcyjnie zaplanowana akcja grają pierwsze skrzypce. Seria Hitman od lat uchodzi za wzór w gatunku gier skradankowych, oferując graczom niezwykłą swobodę w realizacji zadań. Wcielając się w agenta 47, gracze otrzymywali otwarte, dokładnie zaprojektowane poziomy, w których mogli wybierać pomiędzy cichą eliminacją celów a spektakularnymi akcjami w otoczeniu pełnym interaktywnych elementów. Kluczem do sukcesu stało się podejście sandboxowe – każda misja była jak mała łamigłówka, a sposób jej rozwiązania zależał wyłącznie od pomysłowości gracza. To właśnie Hitman ugruntował pozycję stealth-sandboxu jako niszy, w której IO Interactive osiągnęło mistrzostwo.
World of Assassination, czyli ostatnie odsłony Hitmana, pokazały, że IOI potrafi perfekcyjnie łączyć filmową oprawę z nieliniową, systemową rozgrywką. Studio słynie z dbałości o detale w projektowaniu poziomów oraz tworzenia narzędzi, które zachęcają do eksperymentów i wielokrotnego przechodzenia misji. To doświadczenie sprawia, że powierzona mu marka Jamesa Bonda wydaje się naturalnym rozwinięciem dotychczasowej filozofii projektowej.
Młody James Bond w akcji
Już z oficjalnych materiałów IO Interactive wynika, że 007 First Light opowie oryginalną historię początku kariery Jamesa Bonda, nie bazując bezpośrednio na scenariuszach filmowych. Akcja rozpoczyna się, gdy 26-letni Bond, były żołnierz marynarki wojennej, zostaje zrekrutowany przez MI6 po heroicznej interwencji podczas misji na Islandii. Jego celem staje się polowanie na zbuntowanego agenta 009 – jest to misja, której ukończenie ma mu przynieść wymarzoną licencję 00. W grze pojawią się również znane postacie z uniwersum Bonda, jak M, Q i Miss Moneypenny, jednak będą one młodsze, dostosowane do fabularnego kontekstu.

W zaprezentowanych fragmentach gameplayu i zwiastunach studio podkreśla, że choć First Light czerpie inspirację z ducha bondowskich opowieści, będzie także balansować między skradaniem się, intrygą a akcją. Gracze zyskają możliwość wyboru stylu podejścia do misji – od dyskretnej infiltracji po bardziej agresywne rozwiązania – aczkolwiek studio zapewnia, że gra nie będzie po prostu Hitmanem z Bondem.
W roli młodego Jamesa Bonda obsadzono irlandzkiego aktora Patricka Gibsona, znanego m.in. z seriali Dexter: Original Sin i The OA. Dołączą do niego Priyanga Burford jako M, Alastair Mackenzie jako Q, a także Kiera Lester jako Miss Moneypenny. W obsadzie znalazło się też kilkoro nowych bohaterów stworzonych na potrzeby tej narracji – m.in. Lennie James jako mentor Bonda, John Greenway, oraz Noémie Nakai jako tajemnicza Miss Roth.
Rozgrywka, czyli czym zaskoczy Bond o IO Interactive
W zaprezentowanych fragmentach 007 First Light IO Interactive wyraźnie postawiło na DNA znane z serii Hitman – otwarte poziomy, w których gracz sam decyduje, jak podejść do celu. Gameplay pokazuje Bonda infiltrującego ekskluzywną posiadłość podczas przyjęcia, gdzie tłum gości, ochrona i ukryte przejścia tworzą scenerię dla typowej misji szpiegowskiej. Twórcy podkreślają, że można postawić na eleganckie podejście – wtopić się w otoczenie, zdobywać informacje i cicho eliminować przeszkody – albo sięgnąć po bardziej bezpośrednie rozwiązania, takie jak broń i improwizowane narzędzia oraz destrukcja otoczenia. Ważną rolę odgrywają też gadżety: miniaturowe urządzenia szpiegowskie, elektroniczne zakłócacze czy kamery, które pomagają w dyskretnym działaniu.

Materiał pokazuje także, że First Light łączy segmenty skradankowe z sekwencjami akcji – są pościgi samochodowe, wymiany ognia i elementy walki wręcz. Deweloperzy skupiają się na detalach: AI reaguje dynamicznie, środowisko oferuje alternatywne ścieżki i możliwości interakcji, a gra działa na silniku Glacier, który ma wspierać wysoką jakość grafiki i płynność działania. Studio też zaznacza, że choć korzenie w serii Hitman są widoczne (elastyczność rozwiązań, elementy skradanki), to filmowa narracja i dramaturgia będą ważnymi elementami.
Agent 007 na silniku Hitmana
IO Interactive zapowiada, że gra będzie działać na własnym silniku Glacier znanym z serii Hitman. Art director Rasmus Poulsen w wywiadach mówił o potrzebie zbalansowania klasycznego stylu bondowskiego – luksusowe wnętrza, elegancki strój, błysk szkła i metalu – z bardziej surowym, niedoskonałym charakterem, który pasuje do wczesnych lat kariery znanego agenta. W materiałach z gameplaya widać, że IOI stawia na gęste scenografie z wieloma warstwami wizualnymi – postacie w tłumie, refleksy świetlne, cienie – co ma wspierać immersję w świecie pełnym intryg i iluzji.

Jeżeli chodzi o warstwę dźwiękową, to nie zabraknie klasycznego motywu muzycznego. Twórcy chcą, aby audio w grze budowało napięcie i oddawało charakter misji. Co więcej, IOI stara się, by efekty dźwiękowe – kroki, otoczenie, dialogi – były dopracowane do perfekcji, wspierając immersję i dynamicznie reagując na styl rozgrywki.
Kiedy premiera 007 First Light
Premiera 007 First Light zaplanowana jest na 27 marca 2026 r. Gra ukaże się na platformach: PC, PlayStation 5, Xbox Series X/S oraz Nintendo Switch 2. Już teraz można ją zamówić w przedsprzedaży w naszym sklepie!
Nowy Bond zapowiada się wspaniale!
IO Interactive od lat udowadnia, że nie schodzi poniżej najwyższego poziomu, a ich produkcje wyróżniają się dbałością o detale, otwartymi lokacjami i ogromną swobodą działania. Wszystko wskazuje na to, że 007 First Light podtrzyma tę tradycję i dostarczy graczom doświadczenie, które połączy kunszt serii Hitman z niepowtarzalnym klimatem przygód Jamesa Bonda!
