Co zrobić, gdy drukarka jest w trybie offline

Agnieszka Al-Jawahiri

Drukarka nagle przestała działać i widzisz komunikat, że jest w trybie offline? To problem, bo zwykle wydruk jest potrzebny na już. W tym poradniku przeczytasz, co oznacza tryb offline w przypadku drukarki, dlaczego urządzenie może być niedostępne do drukowania dla komputera lub smartfona oraz jak krok po kroku przywrócić je do trybu online. Niezależnie od tego, czy korzystasz z drukarki HP, Canon czy Brother, znajdziesz tu praktyczne rady, które pozwolą szybko rozwiązać problem i wrócić do drukowania bez przeszkód.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  1. Co to znaczy, że drukarka jest w trybie offline? 
  2. Dlaczego drukarka jest w trybie offline? 
  3. Jak zmienić tryb na online? 
  4. Jakie są najprostsze rozwiązania?
  5. Jak skorzystać z narzędzia do rozwiązywania problemów w systemie Windows?
  6. Jak sprawdzić w Windows ustawienia drukarki?
  7. Jak zresetować w Windows Bufor wydruku, czyli usługę zarządzającą kolejką drukowania?
  8. Jak usunąć i ponownie zainstalować drukarkę w systemie Windows?
  9. Jak zresetować połączenie sieciowe w drukarce?
  10. Jak rozwiązać problemy z drukowaniem ze smartfona?

 

Co to znaczy, że drukarka jest w trybie offline?

Tryb offline drukarki oznacza, że jest ona niedostępna dla systemu, który próbuje wysłać do niej zadania drukowania. W wypadku drukarek działających w bezprzewodowej sieci Wi-Fi dotyczy to nie tylko komputera czy laptopa, ale również innych urządzeń podłączonych do tej samej sieci, takich jak smartfony czy tablety. Drukarka w trybie offline jest niewidoczna dla urządzenia wysyłającego zadanie drukowania – komunikacja między nią a innymi sprzętami w sieci została przerwana.

 

Dlaczego drukarka jest w trybie offline?

Jaka może być przyczyna tego, że drukarka przeszła w tryb offline? Taki stan urządzenia może być spowodowany przez:

  • brak połączenia z siecią Wi-Fi lub kablem USB;
  • błędy konfiguracji (np. włączenie opcji Użyj drukarki w trybie offline w Ustawieniach systemu Windows);
  • błędy konfiguracji aplikacji mobilnej używanej do drukowania w wypadku smartfona (np. nieaktualne ustawienia drukarki w aplikacji);
  •  problemy ze sterownikami;
  • błędy fizyczne, takie jak zacięcie papieru, brak papieru, wyczerpujące się tusz czy toner.

 

Jak zmienić tryb na online?

Co zrobić, by przywrócić drukarkę do trybu online, żeby znowu móc drukować? Najlepiej zacznij od tego, co najłatwiejsze – według wskazówek poniżej – jeśli przyczyna problemu jest prosta (a często tak jest), rozwiążesz go od ręki. Jeśli to nie pomoże, poszukaj rozwiązania na urządzeniu, z którego chcesz drukować, czyli na komputerze w systemie Windows lub smartfonie w aplikacji do drukowania, oraz w ustawieniach drukarki, przez jej panel sterowania. Oto porady, co warto zrobić krok po kroku.


 

Najprostsze rozwiązania

  1. Upewnij się, że drukarka jest włączona.
  2. Upewnij się, że w oknie ustawień wydruku jest wybrana właściwa drukarka (a nie na przykład opcja Microsoft Print to PDF, czyli zapis do PDF). Możesz też w Panelu sterowania, w sekcji Urządzenia i drukarki, kliknąć na ikonę potrzebnego urządzenia prawym przyciskiem myszy i wybrać Ustaw jako drukarkę domyślną.
  3. Sprawdź, czy kable USB lub sieciowe są prawidłowo podłączone i nieuszkodzone.
  4. W wypadku drukarki bezprzewodowej upewnij się, że jest połączona z właściwą siecią Wi-Fi (na przykład przez panel drukarki) i że połączenie jest aktywne (czy wskaźnik Wi-Fi na drukarce się świeci).
  5. Zobacz, czy na panelu drukarki nie wyświetlają się komunikaty o błędach, takich jak brak czy zacięcie się papieru.
  6. Usuń z kolejki drukowania zadania, które mogą blokować urządzenie. Możesz to zrobić bezpośrednio na drukarce, przez jej panel, albo na komputerze (w systemie Windows na przykład: Panel sterowania, Urządzenia i drukarki, kliknij prawym przyciskiem myszy na ikonę drukarki i wybierz Zobacz, co jest drukowane, lub też: Ustawienia, Bluetooth i urządzenia [Urządzenia w starszych wersjach Windows], Drukarki i skanery, twoja drukarka, Otwórz kolejkę wydruku) lub na smartfonie przez aplikację drukarki.
  7. Jeżeli wszystko wygląda poprawnie i nic nie blokuje drukowania, a mimo to drukarka nie chce działać, warto spróbować zrestartować urządzenie. Restart może pomóc odświeżyć usługi i ustawienia. Wyłącz drukarkę na przynajmniej 30 sekund i ponownie ją włącz. Możesz też spróbować zrestartować komputer oraz router.
  • 999 zł
  • 899 zł
  • 189,99 zł
  • 169,99 zł
  • 549 zł
  • 299 zł
  • 719 zł
  • 999 zł
  • 199,99 zł
  • 249 zł

 

Skorzystaj z narzędzia do rozwiązywania problemów w systemie Windows

Jeśli najprostsze sposoby nie pomogły, a chcesz drukować z komputera z systemem Windows, przede wszystkim warto skorzystać z wbudowanego w system narzędzia do rozwiązywania problemów. Może ono pomóc w diagnozowaniu i automatycznie, krok po kroku, przeprowadzi przez czynności naprawcze. W razie potrzeby na przykład zaktualizuje sterowniki drukarki. Narzędzie możesz uruchomić na dwa sposoby.

  • Pierwszy: otwórz Panel sterowania i przejdź do sekcji Urządzenia i drukarki, a potem kliknij prawym przyciskiem myszy na ikonę potrzebnej ci drukarki i wybierz polecenie Rozwiązywanie problemów.
  • Drugi: otwórz Ustawienia, na przykład naciskając klawisze Win i I, i przejdź do opcji System, a potem Rozwiązywanie problemów, a następnie wybierz Inne narzędzia do rozwiązywania problemów (w Windows 11) lub Rozwiązywanie problemów (w starszych wersjach Windows). Na koniec znajdź na liście pozycję Drukarka i kliknij na Uruchom.

 

Sprawdź w Windows ustawienia drukarki

Zdarza się, że w systemie Windows przy drukarce jest niepotrzebnie zaznaczona opcja Użyj drukarki w trybie offline. Aby zmienić to ustawienie:

  • w systemach Windows 10 i nowszych otwórz Ustawienia, Urządzenia, Drukarki i skanery, potem wybierz swoją drukarkę i kliknij na Otwórz kolejkę i w menu Drukarka usuń zaznaczenie przy Użyj drukarki w trybie offline;
  • w systemach Windows 7 i 8 otwórz Panel sterowania i przejdź do Urządzenia i drukarki, następnie kliknij prawym przyciskiem myszy na drukarkę i wybierz Zobacz, co jest drukowane. W menu Drukarka usuń zaznaczenie opcji Użyj drukarki w trybie offline.

 

Zresetuj w systemie Windows Bufor wydruku, czyli usługę zarządzającą kolejką drukowania

  1. Na pasku zadań Windows w pole wyszukiwania wpisz „usługi”, a potem wybierz Usługi z listy wyników.
  2. Przewiń w dół do usługi Bufor wydruku, kliknij na nią prawym przyciskiem myszy i wybierz polecenie Uruchom ponownie.

 

Usuń i ponownie zainstaluj drukarkę w systemie Windows

Jeżeli urządzenie uparcie odmawia prawidłowego działania, mogą pomóc odinstalowanie go i zainstalowanie na nowo w systemie Windows:

  1. Aby usunąć drukarkę z systemu Windows, otwórz Ustawienia (na przykład klikając prawym przyciskiem myszy na ikonę Start z logo Windows na pasku zadań). Przejdź kolejno do pozycji: Bluetooth i urządzenia / Urządzenia, Drukarki i skanery. Wybierz drukarkę, którą chcesz odinstalować, i kliknij na Usuń i Tak.
  2. Żeby ponownie zainstalować drukarkę, upewnij się, że drukarka jest włączona i podłączona do komputera, a potem w Ustawieniach Windows kliknij na Bluetooth i urządzenia oraz Drukarki i skanery i u góry – obok pozycji Dodaj drukarkę lub skaner –kliknij na Dodaj urządzenie (w starszych wersjach Windows kliknij na Dodaj drukarkę lub skaner) i postępuj według wyświetlanych na ekranie poleceń.

 

Zresetuj połączenie sieciowe w drukarce

Jeśli drukarka nie jest widoczna w sieci Wi-Fi, a sieć działa i z poziomu komputera wygląda, że wszystko jest w porządku, możesz zresetować połączenie sieciowe w drukarce. Postępowanie zależy od tego, czy masz drukarkę HP, Canon, czy Brother, oraz jaki to jest model. Najlepiej będzie sprawdzić zalecenia w instrukcji obsługi lub na stronie producenta.

 

Smartfon: rozwiązywanie problemu w aplikacji do drukowania

Jeżeli chcesz drukować ze smartfona, a drukarka odmawia posłuszeństwa, warto też sprawdzić ustawienia wydruku w aplikacji. Aplikacje do drukowania dostarczane przez producentów pozwalają na konfigurację połączenia Wi-Fi, monitorowanie statusu drukarki i rozwiązywanie problemów. Więcej o drukowaniu ze smartfona przeczytasz w specjalnym poradniku.

  
Polecane drukarki laserowe
  • 399 zł
  • 410 zł
  • 469 zł
  • 499 zł
  • 349 zł
  • 719 zł
  • 1 109 zł
  • 669 zł
  • 1 149 zł
  • 1 199 zł
Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Napisz nam, co myślisz

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Zostaw nam swoją opinię

Przykro nam, że ten artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań. Chcemy się dowiedzieć, co możemy poprawić.

Wybierz jedną z opcji: *

Jeśli chcesz, podaj nam więcej szczegółów:

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Dziękujemy za dodatkowy komentarz!

Zapisaliśmy Twoją wiadomość. Pomoże nam poprawić i ulepszyć treści w serwisie.

Dziękujemy! Zapisaliśmy Twoją opinię

Już zapisaliśmy Twój głos!

Dziękujemy!