
Dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych, rowerów cargo i wózków elektrycznych w ramach programu „Mój rower elektryczny” to pomysł, na którego realizację Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jeszcze niedawno zamierzał przeznaczyć aż 300 milionów złotych z Funduszu Modernizacyjnego. Co wiadomo na temat dalszych losów tego programu i wysokości dopłat? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
To koniec – realizacja programu „Mój rower elektryczny” nie dojdzie do skutku
Już od dłuższego czasu wejście w życie programu „Mój rower elektryczny” stało pod znakiem zapytania. Jego rozpoczęcie było bowiem przesuwane bez informacji na temat konkretnej daty początku przyjmowania wniosków. Dopiero w połowie września 2025 roku NFOŚiGW ogłosił, że plan dofinansowania nie zostanie wdrożony.
Decyzja została umotywowana tym, że podczas kilku faz konsultacji programu zgłoszone liczne uwagi i opinie, które pozwoliły ocenić program, a przede wszystkim – szanse na jego realizację. Na podstawie tych danych postanowiono o zamknięciu projektu bez uruchamiania naboru.

Co dalej z programem „Mój rower elektryczny”
Projekt w obecnej formie ma być realizowany w latach 2025–2029, a jego budżet jest aktualnie przewidywany na mniej więcej 50 mln zł, co pozwoli na dofinansowanie zakupu co najmniej 17 333 sztuk pojazdów rowerowych. Wciąż obowiązuje założenie, że w ramach programu osoby, które zdecydują się na zakup, otrzymają 50-procentowy zwrot wydatku. Górnym pułapem tej kwoty nie są jednak jak poprzednio 5 i 9 tysięcy złotych, a sumy o połowę mniejsze – 2,5 tysiąca złotych (rowery elektryczne) i 4,5 tysiąca złotych (rowery typu cargo i wózki rowerowe).
Najnowsza wersja projektu – opracowana w lutym 20205 roku – przewiduje, że dofinansowaniu mają podlegać nowo kupione rowery elektryczne, transportowe (cargo) i wózki rowerowe wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu poświadczonego fakturą lub paragonem. Wytyczne wskazują przy tym, że wniosków o dopłatę nie mogą składać osoby, które nabyły rower elektryczny na drodze leasingu. Dotacja nie obejmuje również części zamiennych ani wyposażenia zamiennego standardowej wersji wybranego modelu.
O dofinansowanie będą się mogły ubiegać jedynie pełnoletnie osoby fizyczne, co jest sporą zmianą wobec pierwotnych założeń, zakładających dopłaty również dla wybranych przedsiębiorców, które kupiły pojazd między 04.07.2024 a 30.05.2029 r. A wypłata środków nastąpi po zakupie, czyli po dacie wystawienia faktury / paragonu imiennego z potwierdzeniem zapłaty. Dobrą wiadomością jest to, że dopłata nie będzie podlegać opodatkowaniu.
Kiedy można się spodziewać uruchomienia programu? Tak naprawdę jeszcze nie do końca wiadomo. Jedno jest pewne – będzie można z niego skorzystać jeszcze w tym roku. Jeszcze do niedawna wszystko wskazywało na to, że program ruszy jeszcze w drugim kwartale 2025 roku. Dziś już wiadomo, że trzeba będzie na niego jeszcze chwilę poczekać – Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało informację o tym że realizacja dofinansowań przesunie się na trzeci kwartał.

Program dofinansowania do rowerów elektrycznych – jakie były jego pierwotne założenia
Początkowo założeniem programu „Mój rower elektryczny”, zaproponowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, były naprawdę wysokie, 50-procentowe dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych (w tym rowerów typu cargo), a także wózków rowerowych. Obecnie już jednak wiadomo, że zakładane wstępnie kwoty dopłat – 5 tysięcy złotych w przypadku zakupu roweru elektrycznego lub 9 tysięcy złotych w przypadku kupna roweru typu cargo czy wózka rowerowego – z pewnością nie będą możliwe do wdrożenia.
Kwota 300 milionów złotych, którą Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamierzał przeznaczyć na realizację programu, miała pozwolić na dofinansowanie zakupu co najmniej 46 667 sztuk e-bike’ów.
Program miał obejmować zarówno osoby fizyczne, jak i jednostki samorządu terytorialnego oraz część przedsiębiorców. Osoby fizyczne miały mieć prawo do pozyskania dofinansowania wyłącznie do jednego roweru. Takie ograniczenie nie dotyczyło jednak firm ani samorządów.
Na jaki rower elektryczny będzie można otrzymać dofinansowanie
Dofinansowanie do zakupu roweru elektrycznego nie dotyczy oczywiście wszystkich pojazdów tego typu, nawet jeśli są zupełnie nowe, a ich pełnoletni użytkownicy mają w kieszeni imienne dowody zakupu. Aby uniknąć przykrych rozczarowań związanych z niemożnością uzyskania zwrotu części kosztów, przed zakupem warto się zapoznać z definicją każdego z tych pojazdów. Dopłacie podlegają bowiem urządzenia o ściśle określonych parametrach.
Rower elektryczny
To pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany za pomocą siły mięśni rowerzysty. Rower elektryczny jest wyposażony w uruchamiany poprzez nacisk na pedały napęd elektryczny zasilany prądem. Ma on napięcie nie wyższe niż 48 V, o znamionowej mocy ciągłej nieprzekraczającej 250 W. Moc wyjściowa prądu zmniejsza się stopniowo i spada do zera, kiedy rowerzysta przekroczy prędkość 25 km/h.
Rower elektryczny transportowy (cargo)
To pojazd nieprzekraczający szerokości 0,9 m, wyprodukowany z myślą o przewozie towarów lub ludzi bądź przystosowany do tego celu. Podobnie jak standardowy rower elektryczny, musi być wprawiany w ruch siłą mięśni użytkownika. I tak jak on jest wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o maksymalnej znamionowej mocy ciągłej 250 W. Moc wyjściowa prądu zmniejsza się stopniowo podczas użytkowania i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Wózek rowerowy
To pojazdy o szerokości przekraczającej 0,9 m, przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy, poruszany siłą mięśni użytkownika. Wózek rowerowy musi być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny. Który, podobnie jak w przypadku pojazdów wymienianych powyżej, ma być uruchamiany poprzez naciskanie pedałów i mieć napięcie nieprzekraczające 48 V. Jego moc znamionowa ma nie być większa niż 250 W i zmniejsza się stopniowo, aż do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Jakie warunki powinien spełniać rower elektryczny, aby otrzymać dofinansowanie
Aby dokładnie określić, jakie warunki powinien spełniać e-bike, twórcy programu „Mój rower elektryczny” sformułowali specjalną listę minimalnych wymagań technicznych. Dobrą wiadomością jest to, że nie są one szczególnie wygórowane i w dużej mierze wynikają z ogólnych przepisów regulujących definicję e-roweru. Sprawdź, jakie to wymagania:
- rower i jego wyposażenie spełniają wymogi Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie Warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
- akumulator pojazdu jest wykonany w technologii litowo-jonowej lub podobnej, ma minimalną pojemność 10 Ah (360 Wh) i jest zamontowany w taki sposób, aby utrudnić osobom postronnym możliwość wyciągnięcia go;
- zasięg roweru elektrycznego wynosi minimum 50 km;
- e-rower został zakupiony od producenta pochodzącego z kraju UE;
- rower elektryczny pozwala na jazdę bez wspomagania, a jego konstrukcja nie przewiduje możliwości poruszania się z użyciem silnika, ale bez używania pedałów;
- e-bike może być ładowany przez domowe gniazdko elektryczne;
- w zestawie z rowerem znajdują się akcesoria, takie jak ładowarka i adapter;
- pojazd nie może być wyposażony w tzw. manetkę gazu, czyli dźwignię potencjometru, która pozwala na jazdę bez naciskania na pedały;
- w przypadku roweru typu cargo minimalna ładowność powinna wynosić 60 kg.
Co jeszcze warto wiedzieć o warunkach dofinansowania
Pojazd objęty dofinansowaniem musi zostać zarejestrowany w komisariacie policji (z poświadczeniem) i mieć na ramie grawer – oznaczenie składające się z czterech liter i sześciu cyfr. Co więcej, e-bike przez pierwsze dwa lata użytkowania musi być oznaczony naklejką informującą o tym, że zakup roweru został częściowo pokryty ze środków programu „Mój rower elektryczny”.
Warto również wiedzieć, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zastrzega sobie prawo do kontroli pojazdu u wnioskodawcy czy już beneficjenta programu. A co się stanie, jeśli rower zostanie skradziony lub uszkodzony? W tym pierwszym przypadku kradzież należy po prostu zgłosić na komisariacie policji, a otrzymany protokół przedstawić w NFOŚiGW. W razie uszkodzenia, które uniemożliwia dalsze korzystanie z roweru, należy natomiast przedłożyć dokumentację fotograficzną (minimum pięć zdjęć) pojazdu z numerem ramy, a także informację, w jakim terminie doszło do uszkodzenia oraz jaka była jego przyczyna.
Myślisz o przesiadce z samochodu na rower elektryczny ze względu na zdrowie lub troskę o środowisko? Dofinansowanie do zakupu e-bike’a dostarczy ci kolejnego mocnego argumentu za tym, by się przesiąść na jednoślad. Być może właśnie on okaże się tym kluczowym! A jeśli zaczynasz się rozglądać za konkretnym modelem, sprawdź nasz ranking najlepszych rowerów elektrycznych. Znajdziesz w nim modele najchętniej wybierane przez klientów naszego sklepu.
