Kiedy potrzebne są uprawnienia na drona? Jak je zdobyć?

Autor: Joanna

Drony dawno już przestały być tylko ciekawymi zabawkami dla dzieci. Obecnie powszechnie wykorzystuje się je nie tylko w rozrywce, ale i w biznesie czy w wojsku. Miejsca i okoliczności, w jakich możesz poruszać się bezzałogowym statkiem powietrznym, określa prawo lotnicze. Dowiedz się, kiedy musisz mieć uprawnienia na drona. Sprawdź również, w jakich sytuacjach możesz latać dronem bez uprawnień.

Sterowanie dronem

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  1. kiedy możesz latać dronem bez uprawnień
  2. w jakich sytuacjach musisz mieć uprawnienia na drona
  3. jak zdobyć uprawnienia na drona

Uprawnienia na drona – kiedy nie musisz ich mieć?

Dron w powietrzu

Dron, chociażby taki jak DJI Mavic Air Fly More Combo, w świetle polskiego prawa to bezzałogowy statek powietrzny, który podlega regulacjom prawnym zapisanym w prawie lotniczym. Szczegółowe informacje na temat miejsc i okoliczności, w jakich można z nich korzystać, znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. (Dz.U. 2013 poz. 440) oraz w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 8 sierpnia 2016 r. (Dz.U. 2016 poz. 1317). W powyższych aktach prawnych znajdziemy również wytyczne, określające sytuacje, w których można latać dronem bez uprawnień. W dużym skrócie wygląda to następująco:

  1. Można pilotować dronem bez uprawnień, a także bez badań lekarskich i ubezpieczenia OC, o ile lot ma charakter rekreacyjny lub sportowy.
  2. Drony, których waga nie przekracza 600 gramów (na przykład DJI Ryze Tello), muszą zachować bezpieczną odległość od zabudowy miejskiej, grup osób, pojazdów oraz innych obiektów i istot żywych. Dystans powinien być na tyle duży, aby ryzyko spowodowania krzywdy lub straty materialnej przez ewentualne błędy pilota było ograniczone do minimum.
  3. Drony o wadze większej niż 600 gramów (chociażby DJI Mavic 2 Pro) nie mogą poruszać się w przestrzeni miejskiej. Minimalna odległość od osiedli czy miejscowości, a także zgromadzeń ludzkich, to 100 metrów oraz 30 metrów od pojazdów i obiektów znajdujących się w budowie.
  4. Ruchy powietrzne wykonywane bez uprawnień zawsze muszą być lotami VLOS, czyli takimi, podczas których pilot nigdy nie traci drona z pola widzenia, ewentualnie lotami FPV (przy użyciu gogli VR).

Zasad tych warto przestrzegać, ponieważ niezgodnie z prawem pilotowanie dronem wiąże się z dotkliwymi karami finansowymi, a szczególnie w poważnych przypadkach, skutkujących bezpośrednim zagrożeniem zdrowia i życia ludzkiego, może nawet oznaczać karę ograniczenia lub pozbawienia wolności.

Polecane drony
  • 6 399 zł
  • 329 zł
  • 4 699 zł
  • 8 399 zł
  • 6 289 zł

Kiedy potrzebne są uprawnienia na drona?

DJI Mavic Air (Onyx Black)

Najprościej rzecz ujmując, licencja na latanie dronem jest niezbędna w każdej innej sytuacji niż wymienione powyżej. Dlatego każdy, kto chciałby wykorzystywać ten typ bezzałogowych statków powietrznych na przykład w działalności gospodarczej, musi postarać się o stosowne uprawnienia. Dotyczy to zarówno osób, które zajmują się filmowaniem, jak i wykorzystujących drony do mniej oczywistych celów, chociażby do prac geodezyjnych. Uprawnienia będą też niezbędne, jeśli właściciel drona chciałby wykonywać loty BVLOS, czyli obejmujące obszary poza jego zasięgiem wzroku.

Warto też wiedzieć, że istnieje długa lista obszarów, na których obowiązuje całkowity zakaz poruszania się bezzałogowymi statkami powietrznymi. Z kolei nad częścią stref można latać tylko po spełnieniu określonych warunków albo za zgodą zarządzającego terenem. Wykaz wspomnianych obszarów znajduje się na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Istnieje też aplikacja o nazwie DroneRadar, która w prosty i szybki sposób określa położenie oraz granice stref specjalnych w bliskim sąsiedztwie osoby z niej korzystającej.

Jak zdobyć licencję na latanie dronem?

Uprawnienia na drona można nabyć po uzyskaniu tak zwanej klasyfikacji UAVO, która dzieli się na:

  • UAVO VLOS – są to uprawnienia na komercyjne loty w zasięgu wzroku pilotującego;
  • UAVO BVLOS – to z kolei licencja na komercyjne latanie dronem w zasięgu i poza zasięgiem wzroku pilota;
  • UAVO INS – uprawnienia umożliwiające szkolenie innych pilotów.

Każde szkolenie dzieli się na dwie części – praktyczną i teoretyczną. Po zdaniu egzaminów uczeń otrzymuje stosowną klasyfikację, o którą się ubiegał. Co ciekawe, o świadectwo UAVO mogą ubiegać się także osoby niepełnoletnie, które ukończyły 13 rok życia (podczas lotów musi im towarzyszyć osoba dorosła). Wykaz ośrodków szkoleniowych przeprowadzających szkolenia UAVO znajduje się na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Cena uprawnień na drona różni się w zależności od rodzaju licencji oraz trybu nauki, który może mieć charakter stacjonarny grupowy, stacjonarny indywidualny albo odbywać się on-line. Za najtańszy kurs VLOS trzeba zapłacić około 1000 złotych, natomiast zawodowe szkolenie specjalistyczne INS dla instruktora to już poważna inwestycja, która może kosztować nawet 15000 złotych lub więcej.

80% osób oceniło ten artykuł jako przydatny
80% osób oceniło ten artykuł jako przydatny
Dodaj do Facebooka Kopiuj link