Problemy z internetem – przyczyny i szybkie rozwiązania

Paula Barszczewska

Problemy z internetem często wywołują w nas zrozumiałą złość i frustrację. Nic dziwnego, w końcu na telefonie czy komputerze załatwiamy dziś mnóstwo różnych spraw. Ten poradnik pomoże ci rozwiązać problemy z brakiem dostępu do internetu. Zawiera wskazówki, jak je naprawić, by przywrócić stabilne połączenie z siecią, a wraz nią – upragnioną funkcjonalność urządzeń!

W PORADNIKU:

  1. Jak naprawić problemy z internetem w domu
  2. Brak internetu w telefonie – co zrobić
  3. Problemy z internetem w laptopie

 

Jak naprawić problemy z internetem w domu

Brak internetu w telefonie czy laptopie może mieć różne przyczyny, które często okazują się prozaiczne i łatwe do zidentyfikowania oraz samodzielnej naprawy. Najskuteczniejsza jest metoda eliminacji – skup się najpierw na najprostszych możliwych rozwiązaniach, które są wręcz oczywiste i zwykle okazują się najlepsze. Jeśli nie masz dostępu do internetu mimo połączenia z siecią podczas pracy na komputerze, sprawdź czy problem dotyczy także innych urządzeń w domu, np. smartfona czy telewizora. Dzięki temu od razu szybko sprawdzisz, czy przyczyna nieprawidłowości leży w komputerze, czy całej domowej sieci.

Kolejna rzecz, którą warto zrobić, gdy internet przestaje działać, to upewnić się, że problem nie tkwi w banalnej przyczynie. Jeśli łączysz się przez kabel, sprawdź, czy na pewno jest dobrze podłączony – upewnij się, że wtyczki są prawidłowo umocowane w gniazdach. Możesz spróbować podłączyć go do innego komputera albo użyć innego kabla, jeśli masz taką możliwość.

Zwróć też uwagę na to, jaki masz router w domu oraz z jakiej prędkości internetu korzystasz. Być może istnieje potrzeba wymiany sprzętu na nowocześniejszy albo zakup szybszego łącza. Sprawdź nasz ranking na temat tego jaki router do światłowodu jest odpowiedni i z jego pomocą wybierz sprzęt dopasowany do swoich potrzeb.

Polecane routery
  • 179 zł
  • 219 zł
  • 49,99 zł
  • 119,99 zł
  • 198,99 zł
  • 264,18 zł
  • 99,99 zł
  • 1 159 zł
  • 149,90 zł
  • 369 zł

Często pomaga też zresetowanie routera i/lub modemu. Po restarcie urządzenia nawiążą połączenie od nowa, a router przydzieli adresy IP urządzeniom w twojej sieci domowej. To może rozwiązać problem, jeśli adresy IP wcześniej się duplikowały.

Bardzo często powodem braku internetu w laptopie, mimo poprawnego połączenia z Wi-Fi, jest uszkodzony kabel łączący modem z routerem. Wtedy urządzenia działają w sieci lokalnej, ale nie ma dostępu do internetu. Wymiana kabla powinna pomóc.

Router zwykle ma diodę, która informuje o tym, czy odbiera sygnał internetowy. Poszukaj diody sygnalizującej podłączenie do gniazda WAN. Jeśli się nie świeci, to znaczy, że połączenie nie jest aktywne – uszkodzone mogą być kabel albo sam port WAN.

Jeśli masz taką możliwość, spróbuj też podłączyć modem bezpośrednio do komputera. W ten sposób łatwo sprawdzisz, czy problem jest u ciebie w domu, czy leży po stronie dostawcy internetu. Podobnie jak na routerze na modemie też powinny być diody, które pokazują, czy urządzenie odbiera sygnał od dostawcy. Nie wiesz, do czego dokładnie służą oba urządzenia? Przeczytaj w naszym poradniku, czym się różni modem od routera i który wybrać.

Polecane wzmacniacze wi-fi
  • 89,99 zł
  • 249 zł
  • 69,99 zł
  • 69,99 zł
  • 49,99 zł
  • 209 zł
  • 309,99 zł
  • 199 zł
  • 89,99 zł
  • 259 zł

 

Brak internetu w telefonie – co zrobić

Problemy z Wi-Fi

Z Wi-Fi na telefonie korzystamy nie tylko w domu, ale też wielu innych miejscach. Czasem jednak zdarza się, że problemy z internetem w telefonie występują mimo połączenia z Wi-Fi. Zwykle odpowiada za to niestabilny z różnych powodów sygnał. Najczęstszym jest nakładanie się na siebie wielu sieci, zwłaszcza w zabudowie wielorodzinnej. Jeśli twoja sieć bezprzewodowa pracuje na tym samym kanale co Wi-Fi sąsiadów, to mogą się wzajemnie zagłuszać. Wówczas skorzystaj z narzędzia takiego jak Wi-Fi Analyzer, które pokaże ci, na jakich częstotliwościach pracują sieci w twoim otoczeniu. Dzięki temu łatwiej wybierzesz najmniej zatłoczone pasmo, by internet zaczął działać szybciej.

W dużych mieszkaniach i domach problemem jest najczęściej mało wydajny router, który nie daje rady pokryć stabilnym sygnałem całej powierzchni. Wtedy warto pomyśleć o dodatkowych punktach dostępowych, czyli urządzeniach Wi-Fi mesh. Łatwo je skonfigurować i powinny zapewnić stabilne Wi-Fi w całym domu.

Nie działają dane pakietowe

1. Wyłączona transmisja danych – to może się wydać banalne, ale upewnij się, że masz włączoną transmisję danych w komórce. Wiele osób – wychodząc z domu – po prostu zapomina włączyć dane komórkowe, gdy nie są już w zasięgu Wi-Fi. Transmisja danych umożliwia połączenie się z internetem poprzez sieć operatora, więc jej wyłączenie automatycznie blokuje dostęp do sieci.

2. Słaby zasięg sieci lub brak zasięgu – kiepski zasięg może tłumaczyć, dlaczego nie ma internetu w telefonie. Jeśli jesteś w miejscu z ograniczoną infrastrukturą sieciową, np. na wsi, w górach lub pod ziemią, internet może działać znacznie wolniej lub w ogóle.

By złapać zasięg, spróbuj podejść bliżej okna lub wejść na wyższe piętro budynku. Możesz też wyjść na bardziej otwartą przestrzeń.

3. Przekroczony limit danych komórkowych w większości abonamentów mobilnych obowiązują miesięczne limity danych komórkowych. Gdy je przekroczysz, automatycznie powoduje to obniżenie prędkości połączenia, co powoduje problemy z internetem. Dlatego warto sprawdzać na bieżąco swoje zużycie danych w telefonie lub u operatora. Zawsze możesz rozważyć zwiększenie pakietu danych lub po prostu dokupić dodatkowe gigabajty internetu z dowolnym momencie.

4. Nieprawidłowo skonfigurowany telefon – przyczyną problemów z niedziałającym w telefonie internetem może też być błędna konfiguracja ustawiań APN (Access Point Name), czyli punktu dostępowego. Umożliwia to połączenie się z siecią komórkową operatora, więc jego poprawna konfiguracja jest kluczowa. Skontaktuj się ze swoim operatorem, by otrzymać aktualne dane APN (najczęściej dostaniesz je SMS-em i zostaną zaimplementowane automatycznie, a niekiedy trzeba je wprowadzić ręcznie w ustawieniach telefonu). Aktualizacja tych ustawień powinna przywrócić stabilne połączenie z siecią.

  • 2 649 zł
  • 4 699 zł
  • 6 499 zł
  • 16 999 zł
  • 3 299 zł
  • 5 449 zł
  • 5 199 zł
  • 4 199 zł
  • 4 899 zł
  • 3 199 zł

5. Problemy z kartą SIM – karta SIM identyfikuje użytkownika sieci u operatora, jeśli więc jest uszkodzona lub źle włożona, wystąpią problemy z internetem. Sprawdź, czy karta SIM dobrze leży w slocie – wyjmij ją i włóż ponownie, upewniając się, że jest we właściwej pozycji. Gdy to nie pomoże, odwiedź punkt obsługi klienta, bo może być konieczna wymiana karty na nową.

6. Sprawdź ustawienia telefonu czasem dane komórkowe nie działają, bo… blokują je ustawienia zaimplementowane w wielu nowoczesnych smartfonach. Chodzi np. o włączony tryb oszczędzania energii, który automatycznie wyłącza niektóre funkcje, w tym aktywację danych komórkowych. Dlatego jeśli nie działa ci internet w telefonie, zajrzyj do ustawień urządzenia i upewnij się, że żadne nie blokuje transmisji danych.

 

Problemy z internetem w laptopie

Przyczyny powodujące brak internetu w laptopie mimo połączenia z Wi-Fi mogą być różne. Na szczęście nowoczesne urządzenia z system Windows 11 mają wbudowane praktyczne narzędzie pozwalające zidentyfikować i usunąć problemy z siecią. Znajdziesz je w „Panelu sterowania” pod nazwą „Znajdź i rozwiąż problemy z siecią”. Na dodatek jest ono proste w obsłudze, więc automatyczna diagnoza przebiega sprawnie i intuicyjnie – wystarczy poczekać na wynik badania sieci i postępować zgodnie z wyświetlanymi na ekranie komunikatami.

Narzędzie pozwala zwykle zresetować ustawienia karty sieciowej w laptopie, będącej przyczyną problemu. Brak połączenia z internetem mimo połączenia z siecią może wynikać np. z jej błędnej konfiguracji. Często już pierwsze użycie tej aplikacji przynosi oczekiwany skutek i internet w komputerze znów zaczyna działać.

Polecane routery mobilne
  • 1 169 zł
  • 599 zł
  • 899 zł
  • 499 zł
  • 1 339 zł
  • 1 169 zł
  • 149,99 zł
  • 179,99 zł
  • 148,99 zł
  • 229 zł
Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Napisz nam, co myślisz

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Zostaw nam swoją opinię

Przykro nam, że ten artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań. Chcemy się dowiedzieć, co możemy poprawić.

Wybierz jedną z opcji: *

Jeśli chcesz, podaj nam więcej szczegółów:

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Dziękujemy za dodatkowy komentarz!

Zapisaliśmy Twoją wiadomość. Pomoże nam poprawić i ulepszyć treści w serwisie.

Dziękujemy! Zapisaliśmy Twoją opinię

Już zapisaliśmy Twój głos!

Dziękujemy!