Gry wideo w aspekcie edukacyjnym – dlaczego lepiej wziąć do ręki pad niż pilot do telewizora?

Autor: Andrzej

Gry wideo to istotny obszar aktywności edukacyjnej osób w każdym wieku, szczególnie dzieci i młodzieży. Motywują do nauczania, stymulują zmysły, pobudzają kreatywność i ułatwiają zrozumienie pewnych struktur teoretycznych, np. dotyczących matematyki. Konsola zapewni też rozrywkę zamiast telewizora.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  1. co zamiast telewizora zapewni rozrywkę młodzieży
  2. dlaczego warto grać w gry wideo
  3. jak granie w gry wpływa na produktywność w szkole i wydajność w pracy w przyszłości

Co zamiast telewizora zapewnia rozrywkę młodzieży i dzieciom?

W dobie cyfryzacji trudno czasem wymyślić co zamiast telewizora i internetu zapewni rozrywkę małoletnim podopiecznym. Naprzeciw potrzebom rodziców, którzy pragną odciągnąć dzieci od monotonnego oglądania TV, wychodzi alternatywa w postaci gier wideo. Gry wideo to obecnie największa gałąź zarówno przemysłu rozrywkowego, jak i edukacyjnego. Ktoś może się zdziwić i stwierdzić, że przecież granie w gry nie różni się niczym od oglądania telewizji i biernego siedzenia na sofie poza trzymaniem w dłoniach kontrolera zamiast pilota. Jest to jednak złudne pierwsze wrażenie. Poza traktowaniem grania jako czystej formy zabawy, której celem jest dostarczenie przyjemności, gry wideo pełnią wiele różnorodnych funkcji poznawczych. I to nie tych związanych z pobudzaniem zachowań agresywnych, przed którymi drżą nauczyciele, lekarze i rodzice. Coraz częściej od takiego sensacyjnego sposobu postrzegania gier wideo się odchodzi i odbiera ich obecność w głębszej formie znaczeniowej. Korzystanie z konsoli i innych platform powszechnie znajduje zastosowanie już nie tylko w rozrywce, ale również w obszarze:

  • szkoleniowym: cywilnym, wojskowym oraz biznesowym;
  • systemach motywacyjnych, tzw. grywalizacji, czyli przeniesienia schematów i mechanizmów znanych z gier do różnych aspektów życia realnego w celu zmiany zachowania ludzi i zaangażowania ich w realizację określonego zadania;
  • zdrowej rywalizacji sportowej, jaką proponuje m.in. FIFA 20 + Steelbook PS4;
  • medycyny i psychoterapii, umożliwiających np. projektowanie i syntezowanie RNA oraz wzmacnianie kontroli emocji i redukcję zachowań impulsywnych.
  • 1 488 zł
  • 1 498 zł
  • 1 428 zł

Czego uczą gry wideo?

Gry wideo stanowią praktyczne narzędzie w rozwijaniu kompetencji i różnorodnych zdolności miękkich, twardych oraz motorycznych. Przykładowo seria gier Age of Empires może uczyć starożytnej historii, rozwijać umiejętności strategiczne i logistyczne oraz kształtować technikę zarządzania zasobami i kierowania zespołem ludzi. Natomiast Marvel’s Spider-Man doskonale sprawdzi się jako trening zręcznościowy, a Tom Clancy’s The Division czy FIFA 20 stanowią przestrzeń do rozwoju spostrzegawczości, refleksu czy współpracy i współzawodnictwa. Gry wideo, czyli rozrywka i jednocześnie nauka, wpływają pozytywnie na wiele zdolności poznawczych graczy. Przede wszystkim na rozbudowę pojemności pamięci roboczej, usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej, decyzyjność oraz szybsze analizowanie i przetwarzanie odbieranych informacji i bodźców wizualno-słuchowych. Korzystanie z konsoli i platform do gier daje większe i bardziej efektywne możliwości edukacyjne niż tradycyjny system nauczania. Wartościowe gry wideo stanowią atrakcyjne tło psychologiczne, motywując użytkownika do aktywnego uczestnictwa w rozwiązywaniu zadań i problemów stawianych w grze. Ponadto stymulują do współpracy i kreatywnego podejścia do sprawy oraz ostatecznie ułatwiają pokonywanie różnorodnych trudności w świecie rzeczywistym, dzięki intuicyjnym środkom strategii wyniesionych z gry. Gry wideo mogą przyjąć wiele różnych form: od walki bezpośredniej, poprzez symulatory, aż po gry role-playing, czyli dotyczące kształtowania życia bohatera, którym się gra. W zależności od celu gracza, może on rozwinąć swoje dobre strony, np. zręczność, ale również nieświadomie wzmocnić cechy, które były dotychczas jego słabością, np. cierpliwość i myślenie interdyscyplinarne (czyli wielotorowe, wielopoziomowe, abstrakcyjne).

Alternatywa dla monotonnego oglądania telewizji

Alternatywą dla telewizji mogą być także projektory multimedialne. BenQ W121OST czy Epson EH-TW650 pozwolą cieszyć się ulubionymi filmami, grami i slajdami na powierzchni ściany, sufitu czy specjalnej maty. Urządzenia z funkcjami inteligentnego rzutnika i technologią dynamicznych kolorów zapewniają wysoką jakość obrazu. Zaś bogaty katalog urządzeń zewnętrznych, które można podłączyć do projektorów, pozwala swobodnie korzystać ze sprzętu wszystkim domownikom. Co jeszcze zamiast telewizji dla dorastających podopiecznych? Rozrywkę mogą też zapewnić czytniki e-booków, np. Pocketbook Touch Lux.

100% osób oceniło ten artykuł jako przydatny
100% osób oceniło ten artykuł jako przydatny
Dodaj do Facebooka Kopiuj link