Kąt widzenia obiektywu a efekty pracy fotografa. Jak wybrać sprzęt o odpowiednich parametrach?

Autor: Jacek

Kąt widzenia obiektywu i związana z nim ogniskowa określają, jaka część fotografowanej sceny zostanie uwidoczniona na zdjęciu. Obiektywy superszerokokątne i szerokokątne obejmują duże obszary, teleobiektywy świetnie nadają się do zbliżeń, z kolei obiektyw standardowy daje najbardziej naturalny efekt.

Zdjęcie wykonane obiektywem szerokokątnym

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  1. czym jest kąt widzenia obiektywu
  2. jakie rodzaje obiektów wyróżnia się obecnie na rynku
  3. jaka relacja łączy kąt widzenia z ogniskową

Kąt widzenia obiektywu – co to jest?

Kąt widzenia obiektywu to jeden z najważniejszych parametrów aparatu fotograficznego. To od kąta obiektywu zależy, jak duży kadr uda Ci się objąć aparatem. To z kolei w bardzo dużym stopniu wpływa na uzyskany efekt. Im kąt widzenia obiektywu będzie bardziej zbliżony do perspektywy ludzkiego wzroku, tym bardziej naturalny efekt uzyskasz. Zarówno bardzo szerokie kadry, jak i wyjątkowe zbliżenia dają wrażenie zdjęć profesjonalnych, artystycznych, komercyjnych – inaczej rzecz ujmując, wykonywanych przez profesjonalistów w określonym celu.

Kąty widzenia obiektywów – rodzaje i ich parametry

Kąty widzenia obiektywów to przedmiot nieustannych innowacji technologicznych. Producenci robią wszystko, aby przed korzystającymi z tych narzędzi fotografami otworzyć jak najszerszą paletę możliwości. Obiektywy dzieli się przede wszystkim z uwzględnieniem kąta widzenia, ponieważ to właśnie ten parametr ma największy wpływ na zastosowanie obiektywu. Wyróżnia się:

  • obiektywy superszerokokatne (może nim być np. Sigma 16 mm f/1,4 DC DN Sony E) – kąt widzenia nie jest większy niż 84°. Świetnie nadają się do fotografowania krajobrazów, choć są tutaj pewne ograniczenia ze względu na zniekształcanie elementów pojawiających się na obrzeżach kadru. Zaleca się więc bardzo uważne stosowanie tych obiektywów. Warto pamiętać o dwóch grupach zniekształceń. Pierwsza obejmuje optykę typu rybie oko (ang. fisheye), która w charakterystyczny sposób zakrzywia wszystkie linie nieprzechodzące przez centrum obrazu. Druga to obiektywy rektilinearne, które silnie rozciągają obraz w narożnikach kadru.
  • Obiektywy szerokokątne o kącie widzenia od 82° do 64° – to obiektywy uniwersalne i chętnie stosowane. Nie możesz się cofnąć, a zależy Ci na maksymalnym objęciu szerokiego kadru? To rozwiązanie właśnie dla Ciebie! Oczywiście trzeba liczyć się z możliwymi zniekształceniami, ale nie są one na tyle duże, aby istotnie wpływać na ostateczny efekt, szczególnie jeśli stosuje się kilka prostych wskazówek. Nie przechyla się aparatu o kącie widzenia do 82°. W ten sposób unika się zbiegania linii pionowych. Jeśli już musisz się pochylić, ruch powinien być zdecydowany i szybki. Obiektyw ten nie nadaje się do fotografowania ludzi z bliska (szczególnie w ruchu), ponieważ nienaturalnie powiększa te części ciała, które znajdują się na pierwszym planie.
  • Obiektywy standardowe o kącie widzenia pomiędzy 63° a 34° – to obiektywy o kącie widzenia zbliżonym do ludzkiego pola widzenia. Dzięki temu zdjęcia nimi wykonane mają naturalny charakter. Możesz wypróbować np.: Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II Nikkor, Sony FE 85mm f/1,8, Sony E PZ 18-105mm f/4 G OSS.
  • Teleobiektywy o kącie widzenia od 34° do 8° – o mniejszym kącie widzenia w porównaniu z tym stosowanym w standardowym obiektywie. Wykorzystuje się je przede wszystkim, aby maksymalnie przybliżyć fotografowany obiekt. Niestety w efekcie tych działań może dojść do pewnych zauważalnych zmian na obrazie. Chodzi zwłaszcza o zmianę perspektywy, a dokładniej jej spłaszczenie. Wady te nie przeszkadzają w stosowaniu teleobiektywów przez fotografów krajobrazu. Łatwo z ich pomocą o osiągnięcie perspektywy powietrznej. Niektórzy wykorzystują taki sprzęt także w fotografii portretowej do “odcięcia” postaci od tła, na którym jest fotografowana.
  • Superteleobiektywy o kącie widzenia mniejszym niż 8° – wykorzystuje się je jedynie, gdy nie można skrócić dystansu oddzielającego fotografa od obiektu, podejść bliżej niego. Nic więc dziwnego, że po taki sprzęt sięgają przede wszystkim osoby wykonujące zdjęcia podczas wydarzeń o charakterze sportowym, a także te specjalizujące się w fotografii przyrodniczej. Dzięki superteleobiektywom można uchwycić scenę rozgrywającą się czasem kilkaset metrów dalej. Najlepsze obejmują kadry oddalone od fotografa o kilka kilometrów. Taki efekt możesz uzyskać np. z Tamron SP AF 150-600mm 5.0-6.3 Di VC USD G2 Canon.
Polecane obiektywy
  • 609 zł
  • 699 zł
  • 3 379 zł
  • 3 649 zł
  • 759 zł

Kąt widzenia a ogniskowa

Kąt widzenia obiektywu jest uzależniony od ogniskowej. Warto pamiętać, że kąt widzenia zależy od tego, do jakiego aparatu zamontuje się dany obiektyw. W połączeniu z aparatem średniego formatu 6x6 będziesz miał do czynienia ze szkłem szerokokątnym. Dokładna zależność pomiędzy ogniskową a kątem widzenia zależy dodatkowo od budowy optycznej obiektywu. W poniższej tabeli znajdziesz wartości ogniskowych w zależności od kategorii obiektywów dostępnych obecnie na polskim rynku.

Zakresy ogniskowych dla różnych systemów
  małoobrazkowy 36x24 mm, cyfrowe lustrzanki pełnoklatkowe cyfrowe lustrzanki APS-C / DX systemy 4/3 i Micro 4/3
superszerokokątne  poniżej 24 mm poniżej 16 mm poniżej 13 mm
szerokokątne od 24 do 35 mm od 16 do 22 mm od 13 do 18 mm
standardowe od 35 do 70 mm od 22 do 43 mm od 18 do 36 mm
teleobiektywy od 70 do 300 mm od 43 do 190 mm od 36 do 155 mm
superteleobiektywy powyżej 300 mm powyżej 190 mm    powyżej 155 mm
100% osób oceniło ten artykuł jako przydatny
100% osób oceniło ten artykuł jako przydatny
Dodaj do Facebooka Kopiuj link