Magiczne słowo „wearables”

Katarzyna Mączewska

Wszyscy o nich słyszeli. Wszyscy wiedzą, że chodzi o różnego rodzaju urządzenia zawierające w sobie najbardziej zaawansowane technologie, które nosimy przy sobie. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że te gadżety nie są wcale pieśnią przyszłości. Bardzo wielu z nas już ich używa od dawna.

Potwierdzają to liczby. Według danych IDC, w roku 2020 rynek ten wzrósł globalnie o ponad 28 proc. w stosunku do roku 2019. Duża część z tych urządzeń to smartwache i opaski monitorujące. Według badania przeprowadzonego przez RTV EURO AGD aż 51% respondentów chciałoby korzystać podczas uprawiania sportu z takiego urządzenia.

Nic w tym dziwnego, bo zainstalowane w nich aplikacje potrafią nie tylko odnotować liczbę wykonanych przez użytkownika kroków czy przejechane na rowerze kilometry, ale z powodzeniem zastępują prawdziwego trenera, co jest szczególnie cenne w czasie pandemii. A właściwie to wielu coachów, bo np. Xiaomi Mi SMA Lite ma aż 11 trybów aktywności, a opaska Xiaomi Mi Smart Band 6 posiada opcje aż 30 trybów sportowych i umożliwia monitorowanie pulsu i saturacji.



Ostatnio widać jednak zupełnie nowy trend. Inteligentne zegarki i opaski zaczynają nosić nie tylko osoby aktywne sportowo, ale również dbające o stan swojego zdrowia.

– Przekonały się one, że te urządzenia to najlepsi strażnicy zdrowia – tłumaczy Iwona Pawełek, Menedżer Produktu, RTV EURO AGD. – Smartwatch Samsung Watch 3 czy Apple Watch serii 6 posiadają funkcje pomiarów EKG. To naprawdę duże osiągnięcie dla urządzenia, które można nosić przy sobie cały czas, a jednocześnie pozwala na szybki dostęp do danych, które zapewnią nam bezpieczeństwo i spokój ducha. Niektóre urządzenia mają nawet wbudowaną funkcję pomiaru ciśnienia. W pandemii bardzo praktyczna okazała się możliwość pomiarów saturacji. Nasycenie krwi tlenem jest ważnym wskaźnikiem ogólnej kondycji organizmu i naszego samopoczucia. Umożliwia sprawdzenie, z jaką skutecznością przyswajamy tlen, pozwala także dowiedzieć się, ile tlenu dociera do komórek naszego ciała.

  • 149 zł
  • 599 zł
  • 319 zł
  • 749 zł
  • 1 599 zł
  • 999 zł
  • 279 zł
  • 999 zł
  • 899 zł
  • 749 zł

Producenci tworzą funkcje przeznaczone specjalnie dla kobiet, monitorujące ich zdrowie i np. cykle menstruacyjne, a niektóre smartwatche Garmin, jak Venu czy Vivoactive, umożliwiają nawet monitorowanie przebiegu ciąży bezpośrednio w aplikacji Garmin Connect.

Zamiast portfela

Smartwatche potrafią dzisiaj nie tylko liczyć kroki, monitorować sen czy poziom stresu. Mogą też zastąpić smartfona, odbierają i wykonują połączenia telefoniczne, sygnalizują nadejście SMS albo maila oraz zdalnie sterują aparatem fotograficznym w smartfonie. Coraz więcej z nich służy też swoim użytkownikom za portfel. Vivoactive 4 Garmin ma zainstalowaną technologię Garmin Pay, umożliwiającą podpięcie do niego karty płatniczej. Apple Watch SE też to potrafi dzięki Apple Pay. Płacąc tym smartwatchem, mamy pewność, że numer naszej karty nie zostanie nikomu udostępniony. Niejako odpowiednikiem zegarka Apple dla użytkowników Androida będzie elegancki i przystępny cenowo Oppo Watch, którym zapłacimy, korzystając z popularnej funkcji Google Pay.

Słuchawki też już są inteligentne

Największą część rynku urządzeń ubieralnych na świecie stanowią jednak słuchawki, czyli hearables. Według IDC to ponad 64% tego rynku. Według badań RTV EURO AGD, w Polsce ze słuchawek z bluetoothem korzysta 43% respondentów.

– To w sporej części efekt zmian technologicznych – wyjaśnia Tomasz Górski, Zastępca Kierownika Działu Handlowego, RTV EURO AGD. – Producenci smartfonów coraz częściej usuwają złącza mini jack 3,5 mm i miłośnicy muzyki muszą zrezygnować ze słuchawek przewodowych i zacząć korzystać z bezprzewodowych.


 

Nawet zwykłe słuchawki do smartfona w dobie wearables nie są już jednak zwykłe.

– Dzięki rozbudowanej funkcjonalności ANC, niektóre z nich z nich mają tryb świadomości – dodaje Tomasz Górski, Zastępca Kierownika Działu Handlowego, RTV EURO AGD. – Tak jest z Huawei FreeBuds 4i. Umożliwia on przenikanie głosów i dźwięków ze środowiska do osoby słuchającej, bez konieczności zdejmowania słuchawek, co jest szczególnie przydatne, gdy słuchamy muzyki i nagle ktoś do nas zaczyna mówić albo chcemy usłyszeć ważny komunikat np. na lotnisku.

Specjaliści z RTV EURO AGD zgodnie stwierdzają jedno. – Popularność takich urządzeń wynika nie tylko z ich użyteczności. W sporej mierze bierze się ona i z tego, że ich ceny znacząco spadają, więc są przystępne praktycznie dla każdego.

Polecane słuchawki
  • 649 zł
  • 99,99 zł
  • 1 129 zł
  • 539 zł
  • 849 zł
  • 399 zł
  • 479 zł
  • 2 799 zł
  • 159,99 zł
  • 1 399 zł
Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Napisz nam, co myślisz

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Zostaw nam swoją opinię

Przykro nam, że ten artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań. Chcemy się dowiedzieć, co możemy poprawić.

Wybierz jedną z opcji: *

Jeśli chcesz, podaj nam więcej szczegółów:

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Dziękujemy za dodatkowy komentarz!

Zapisaliśmy Twoją wiadomość. Pomoże nam poprawić i ulepszyć treści w serwisie.

Dziękujemy! Zapisaliśmy Twoją opinię

Już zapisaliśmy Twój głos!

Dziękujemy!