Game Pass – co to jest i dlaczego zdobyło popularność?

Łukasz Bobel

Wraz z postępującą globalizacją usługi polegające na subskrypcji stają się coraz popularniejsze. Niegdyś oferowały je głównie sieci telefoniczne lub sklepy wypożyczające filmy. Dzisiaj nawet branża gier skłoniła się ku temu systemowi i tak powstał Game Pass. Co to dokładnie jest i czym się odróżnia od konkurencji? Odpowiedzi nie tylko na te pytania znajdziesz w poniższym artykule!

 

Pierwsze subskrypcje w świecie gier

Subskrypcje w świecie gier istnieją od – co najmniej – kilkunastu lat. Początkowo oferowały one dodatkowe możliwości komunikacji (np. korzystanie z social mediów na konsoli), dodawały jakieś punkty lub oferowały miejsce w chmurze.

Później firmy konsolowe wykorzystały potencjał i subskrypcje były wymagane, aby móc grać online. W zamian gracze dostawali co miesiąc kilka gier i spersonalizowane promocje w sklepach.

Później przyszła era gier w chmurze. Pierwszym znaczącym graczem na tej arenie została usługa OnLive. Po wykupieniu subskrypcji mogliśmy zagrać w mniej więcej 300 tytułów wydanych przez ponad 50 wydawców. Niestety pomysł nie wypalił i przez kilka następnych lat analitycy marketingowi starali się wymyślić inną, bardziej zachęcającą formę subskrypcji. Tak powstał Game Pass.

 

Co to Game Pass? Krótka historia usługi

Game Pass ujrzał światło dzienne w 2017 roku. Na początku jako dodatkowa usługa, która dzięki miesięcznej płatności umożliwiała granie w dziesiątki tytułów dostępnych w bibliotece aplikacji. Pierwotnie była ona dostępna jedynie na konsole Xbox, ale już w 2019 roku ruszyła wersja dla PC zawierająca ponad 100 różnych tytułów.

W 2023 roku zakończono wsparcie Xbox Live, który wymagany był do gry online na konsolach, i wcielono go do najdroższej wersji Game Passa – Ultimate. Samą usługę podzielono również na dwa plany. Najniższy jest PC lub Core (dla konsol).

Kontroler do Xboxa trzymany w dłoni na tle ekranu z wyświetlonym menu Xbox Game Pass

Każdy z nich daje dostęp do biblioteki ponad 400 tytułów. Dodatkowo wersja pecetowa pozwala na korzystanie z EA Play, które jest z kolei osobną usługą umożliwiającą granie w wybrane gry wydawane przez Electronic Arts. Do tego dochodzą oczywiście specjalne promocje i dostęp do niektórych tytułów na samą premierę. Wersja Ultimate daje wszystkie wyżej wymienione benefity oraz:

  • ma wbudowane Xbox Live Gold (można grać online na konsolach Xbox);
  • Xbox Cloud Gaming (umożliwiające granie w chmurze);
  • działa jednocześnie na konsolach oraz pecetach.

Oczywiście głównym celem zakupu Game Passa jest korzystanie z niesamowicie bogatej biblioteki gier. Niemniej jednak coraz więcej użytkowników decyduje się na dodatkowe funkcje, takie jak granie w chmurze czy Xbox Live Gold.

 

Co to Game Pass? – podsumowanie

Oczywiście Game Pass to niejedyna tego typu usługa. Z roku na rok tworzy się coraz więcej wirtualnych bibliotek z cyklicznymi opłatami. Przykładem może być Amazon Prime, którego popularność stale rośnie. Ubisoft zaoferował zaś graczom Ubisoft Plus, dzięki któremu mogą ogrywać wybrane gry francuskiego wydawcy.

Gracze mobilni również nie powinni się czuć zawiedzeni, gdyż Google uruchomiło dla chętnych Google Play Pass, który – po opłaceniu rocznej subskrypcji – daje dostęp do prawie 1000 gier. Użytkownicy telefonów Apple mają za to Apple Arcade z ponad 200 grami na wyciągnięcie ręki.

Jeśli zainteresował cię Game Pass, na Euro.com.pl znajdziesz doładowania, dzięki którym już teraz sprawisz sobie subskrypcję!

 

Polecane xbox game pass
Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Napisz nam, co myślisz

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Zostaw nam swoją opinię

Przykro nam, że ten artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań. Chcemy się dowiedzieć, co możemy poprawić.

Wybierz jedną z opcji: *

Jeśli chcesz, podaj nam więcej szczegółów:

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Dziękujemy za dodatkowy komentarz!

Zapisaliśmy Twoją wiadomość. Pomoże nam poprawić i ulepszyć treści w serwisie.

Dziękujemy! Zapisaliśmy Twoją opinię

Już zapisaliśmy Twój głos!

Dziękujemy!