Data publikacji: 29 października 2009
ARTYKUŁ - PORADNIK

Oznaczenia obiektywów do lustrzanek

Podziel się: Dodaj do Facebooka Wrzuć na Twittera Pinterest Dodaj do Google+
Poleć znajomemu Drukuj

W nazwach obiektywów i na ich obudowie widnieje wiele enigmatycznych skrótów i oznaczeń. W naszym przewodniku znajdziesz informacje, które pozwlą ci je rozszyfrować i dokonać wyboru odpowiedniej optyki.


Każdy obiektyw ma na obudowie podane podstawowe parametry, które opisują jego przydatność do różnych zastosowań. Najważniejszym z nich jest  ogniskowa , która (w powiązaniu z wielkością matrycy lub filmu) determinuje uzyskany kąt widzenia. Jest ona wyrażona w milimetrach i im mniejsza jest owa wartość, tym szerszy kąt widzenia oferuje nam dany obiektyw.

Drugim istotnym parametrem jest otwór względny , określający jak dużo światła dociera do filmu lub matrycy przy całkowicie otwartej przysłonie. Zwykle ma on postać ułamka o zapisie 1:2.8, 1/2.8 lub f/2.8. Im mniejsza jest część mianownikowa, tym więcej światła przepuszcza obiektyw (potocznie mówi się, iż jest on "jaśniejszy").

Jeśli zapis ogniskowej ma postać pewnego zakresu, np. 17-55 mm oznacza to, iż mamy do czynienia z obiektywem zmiennogniskowym (zoomem), w którym kąt widzenia można regulować w zakresie odpowiednim do przedziału ogniskowych. W takim wypadku otwór względny obiektywu może pozostawać niezmienny lub zmieniać się w zależności od ogniskowej – wówczas również jego zapis przyjmuje postać zakresu wartości. W pierwszym wypadku pełny zapis parametrów obiektywu wyglądać będzie tak: 17-55 mm f/2.8 (obiektyw o stałej jasności w całym zakresie ogniskowych), w drugim natomiast przyjmie następującą postać: 17-55 mm f/2.8-4 (obiektyw o zmiennej jasności, zależnej od wybranej ogniskowej). Może on też przyjąć postać skrótową 17-55/2.8-4.

 

 

Oznaczenia obiektywu Zeissa o stałym otworze względnym f/2.8 i zakresie ogniskowych 24-70 mm.
Oznaczenia obiektywu

Proponowane Towary:

Nikon AF-S 35 mm f/1,8 G  DX Nikkor
Tamron AF 70-300 f/4-5,6 DiLD Macro 1:2 Nikon
Canon EF 50mm f/1.8 STM
Nikon AF 50mm f/1,8 D Nikkor
Sigma 17-50 f/2,8 EX DC OS HSM Nikon

Oznaczenia stosowanych technologii

Oprócz ogniskowej i otworu względnego na obiektywie naniesiony jest zwykle szereg oznaczeń i skrótów, oznaczających najrozmaitsze rozwiązania konstrukcyjne. Poniżej podajemy objaśnienia najczęściej spotykanych.

AL, ASL, ASP, ASPH, Aspherical: w obiektywie zastosowano soczewki asferyczne, co ułatwia korekcję wady zwanej aberracją sferyczną oraz zachowanie poprawnej geometrii obrazu.

AD, LD, DL, UD, ED: w obiektywie zastosowano soczewki ze szkła niskodyspersyjnego, co ma na celu zniwelowanie wady obrazu zwanej aberracją chromatyczną.

APO, Apochromatic: obiektyw ma konstrukcję apochromatyczną, co również pozwala zminimalizować aberrację chromatyczną.

CRC (Close Range Correction), Float: układ ogniskowania poprawiający ogniskowanie obrazu przy niewielkiej odległości od fotografowanego obiektu.

DG, Di: oznaczenia obiektywów przystosowanych do pracy z amatorskimi lustrzankami cyfrowymi wyposażonymi  w matrycę APS-C/DX przy zachowanej możliwości wykorzystania w profesjonalnych aparatach pełnoklatkowych.

DC, DX, EF-S, Di II: obiektywy przeznaczone do stosowania wyłącznie w lustrzankach z matrycą formatu APS-C/DX.

IF (Internal Focusing): ustawienie ostrości realizowane jest przez przesuwanie grupy soczewek wewnątrz obiektywu. Dzięki temu jego przednia część się nie obraca ani nie wysuwa się podczas ogniskowania. Taka konstrukcja pozwala uzyskać dużą szczelność obiektywu.

IRF, RF (Rear Focusing): ogniskowanie odbywa się poprzez przesuwanie tylnej grupy soczewek. Ponieważ jest ona stosunkowo niewielka i lekka, ostrość ustawiana jest szybciej. Przednia część obiektywu nie porusza się, podobnie jak przy wewnętrznym ogniskowaniu.

Macro: najczęściej nadużywane przez producentów oznaczenie. Symbol ten mówi, że obiektywem można wykonywać zdjęcia o skali odwzorowania 1:1, ostatecznie 1:2. Tymczasem powszechne jest oznaczanie symbolem Macro obiektywów o skali odwzorowania nawet 1:4.

USM, HSM, SSM, SWM, SDM, AF-S: do napędu układu ogniskowania wykorzystano silnik ultradźwiękowy. Jest to technologia bardzo cicha i szybka.

IS, OS, VC, VR: stabilizacja obrazu. Pozwala na znaczne (zwykle 3- do 5-krotne) wydłużenie czasu ekspozycji przy fotografowaniu z ręki i uniknięcie rejestrowania poruszonych zdjęć.


 


Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?
1 0
Podziel się: Dodaj do Facebooka Wrzuć na Twittera Pinterest Dodaj do Google+
Zgłoś błąd na stronie
Prześlij uwagi
Zobacz inne porady dotyczące wyboru sprzętu
Prezentujemy porady i wskazówki dotyczące tego co wybrać i jak wybrać.
Przejdź na stronę główną porad dotyczących wyboru sprzętu

Pokaż artykuły

według kryteriów
Pokaż wybrane artykuły

Poinformuj

nas o czym powinniśmy napisać Wyślij

Ostatnio

dodane artykuły

For Honor - ad mortem, inimicus!

For Honor to dynamiczna rozrywka, oferująca niezapomniane i wymagające starcia podczas wielkich bitew, jak i pojedynków jeden na jeden. Jedna z niewielu, która daje tak wielką satysfakcję z walki bronią białą - Paweł recenzuje grę For Honor.
Zobacz więcej   

Projektor czy telewizor dla gracza - który sprzęt wybrać?

Doświadczeni gracze poszukują rozwiązań, które jeszcze bardziej umilą im granie. Na szczególną uwagę zasługują telewizory i projektory, które są w stanie zapewnić obraz w wysokiej rozdzielczości, dzięki któremu każdy szczegół będzie widoczny. Zobacz, który sprzęt wybrać. 
Zobacz więcej   

Fotel dla gracza - w trosce o zdrowie i komfort przyszłych mistrzów e-sportu

Dobre wyniki w ulubionej grze to wiele godzin spędzonych na rozgrywce, a jak wiadomo to trening czyni mistrza. Warto więc zadbać o swoje zdrowie i wybrać odpowiedni fotel dla gracza. Poznaj nasze porady dotyczące wyboru fotela gamingowego.
Zobacz więcej   

Znajdź nas