Ergonomia stanowiska pracy

Wiemy, że nas boli, ale bardzo często nie robimy nic lub stosujemy rozwiązania chwilowe, aby poprawić swoje stanowisko pracy. Czy któraś z poniższych sytuacji wydaje się znajoma?

Jeśli tak - zastosuj metodę 4 stref™ Fellowes!

Metoda 4 Stref™ pokazuje jak dostosować miejsce pracy przy komputerze w zależności od zdiagnozowanych problemów zdrowotnych lub/i chęci ich zapobiegania. Dzięki poradom zawartym w tym poradniku możesz w łatwy i szybki sposób zmienić swoje miejsce pracy na ergonomiczne, sprzyjające dobremu samopoczuciu oraz poprawie zdrowia i ogólnego komfortu.

Kliknij w wybraną strefę i dowiedz się więcej.

Strefa 1

Masz dosyć bólu pleców i opuchniętych nóg?

Siedzenie w fotelu bez odpowiedniego oparcia może powodować osłabienie krążenia, ból pleców oraz ogólne zmęczenie. Jeżeli twoje krzesło / fotel nie posiada wyprofilowanego oparcia dla pleców i możliwości regulacji, zastosuj podnóżek oraz podpórkę pod plecy dla zachowania prawidłowej postawy.

Zapobiegaj bólom pleców i nóg
  • Ustaw wysokość krzesła tak, aby ręce spoczywały na biurku pod kątem prostym lub lekko rozwartym, a kąt zgięcia kolan wynosił około 90°.
  • Stopy powinny płasko spoczywać na podłodze. Jeżeli nie jest to możliwe, należy zastosować podnóżek pod stopy.
  • Tył kolan nie powinien dotykać siedziska.
  • Utrzymuj pozycję opartą w trakcie pracy - upewnij się, że plecy w pełni stykają się z oparciem siedziska.
  • Naturalne wsparcie w odcinku lędźwiowym zapewni zastosowanie profilowanej podpórki pod plecy.

Zobacz produkty

Strefa 2

Problem z bólem w nadgarstkach?

Pisanie na komputerze lub laptopie przez wiele godzin może powodować ból lub mrowienie w obrębie palców, dłoni i nadgarstków. Stosowanie podkładek przed klawiaturę pozwala unieść nadgarstki zapewniając kąt 0° między dłonią, a przedramieniem i pomaga eliminować bolesne punkty uciskowe, łagodzić ból i dyskomfort oraz zapobiegać potencjalnym urazom.

Zapobiegaj bólom nadgarstków
  • Przedramiona utrzymuj równolegle do podłogi tworząc z ramieniem kąt 90 -105°, dłonie na wysokości lub nieco poniżej poziomu łokci. Ustaw odpowiednią wysokość krzesła i biurka.
  • Nie opieraj nadgarstków bezpośrednio o krawędź czy blat biurka, nie zwieszaj rąk nad klawiaturą.
  • Kąt pomiędzy dłonią a nadgarstkiem w trakcie pracy powinien wynosić 0°.
  • Fotel ergonomiczny powinien być wyposażony w podpórki przedramion z możliwością regulacji zarówno ich wysokości, jak i odległości od siedziska.
  • Pracując na laptopie przez dłuższy czas korzystaj z zewnętrznej klawiatury z regulacją kąta nachylenia.

Zobacz produkty

Strefa 3

Masz dosyć bólu karku lub szyi?

Pochylanie się do przodu, skręcanie szyi czy poruszanie głową w górę i w dół spoglądając na dokumenty leżące na biurku i ekran monitora mogą powodować napięcie w obrębie karku, szyi i pleców. Taka sytuacja jest najczęściej spowodowana nieprawidłowym ustawieniem monitora lub częstym korzystaniem z dokumentów leżących na blacie biurka. Podstawy pod monitor, laptop czy też dokumenty pomogą zredukować napięcia w obrębie ramion, karku i oczu dzięki umieszczeniu monitora lub laptopa na wysokości wzroku i pod odpowiednim kątem.

Zapobiegaj bólom karku lub szyi
  • Monitor powinien być ustawiony bokiem do okna w odległości co najmniej 1 metra tak, aby nie odbijało się w nim światło naturalne ani sztuczne.
  • Monitor powinien być ustawiony na wprost w odległości na wyciągnięcie ręki – około 40-75 cm od twarzy.
  • Górna krawędź ekranu powinna znajdować się na wysokości wzroku lub lekko poniżej.
  • Zachowuj odpowiednią pozycję poprzez utrzymanie swojej głowy, ramion i bioder w linii prostej. Staraj się nie skręcać tułowia i nie pochylać się w kierunku ekranu.

Zobacz produkty

Strefa 4

Bałagan na biurku, wieczny brak miejsca?

Wiele przedmiotów, które używamy, zajmuje mnóstwo miejsca na naszym biurku. Niezbędne urządzenie, takie jak komputer, telefon i drukarka mogą znacząco zmniejszyć ilość dostępnego miejsca utrudniając tym samym stworzenie przestrzeni roboczej potrzebnej do wykonywania zadań. Może to powodować stres, zmęczenie, zmniejszenie efektywności i zadowolenia z wykonywanej pracy. Fellowes oferuje wiele rozwiązań, które pomogą uporządkować i zwiększyć ilość miejsca na biurku.

Zorganizuj swoje miejsce pracy
  • Upewnij się, że dysponujesz wystarczającą przestrzenią odpowiednią do wykonywanej pracy.
  • Jeżeli masz mało miejsca na biurku wykorzystuj produkty typu 2 w 1 lub produkty, które można układać jedne na drugim (np. półki na dokumenty).
  • Ważne przedmioty trzymaj w neutralnym obszarze zasięgu. To pole, do którego w łatwy sposób można dostać się wyciągając przedramię. W tym czasie górna część ręki pozostaje w naturalnej pozycji przy ciele.