Nagłośnienie dla mobilnego DJ’a — na imprezę, dyskotekę

Autor: Kuba

Przenoszenie się z miejsca na miejsce to dla każdego DJ’a niezbędna, choć niewdzięczna czynność. Z tego względu warto ograniczyć liczbę kabli i nie być skazanym na korzystanie z gniazdka. Sprawdzamy, jakiego nagłośnienia potrzebuje DJ do zrobienia imprezy. Pokażemy również czym kierować się przy wyborze konsoli i mikrofonu.

Z czego powinien składać się sprzęt mobilnego DJ’a?

Na niezbędnik didżeja składa się kilka sprzętów, spośród których dwa są absolutnie niezbędne. Pierwszym jest mikser, dzięki któremu można płynnie przechodzić między piosenkami. Konieczne są również głośniki, najlepiej ze wzmacniaczem i funkcjami poprawiającymi bas. Do opcjonalnego wyposażenia należy mikrofon do komunikacji z publicznością lub urozmaicenia zabawy o karaoke.

  • 2 179 zł
  • 499 zł
  • 749 zł

Mikser

Najbardziej charakterystycznym narzędziem pracy DJ’a jest konsola. W ofercie producentów znaleźć można setki modeli znacznie różniących się od siebie. Wybór odpowiedniego modelu zależy od stopnia zaawansowania w miksowaniu muzyki. 

Najważniejszą częścią konsoli jest mikser. Na jego budowę składa się wiele wejść i wyjść, do których podłączyć można różne źródła sygnału (laptop, pendrive lub płyty CD). Odtwarzana muzyka trafia do jednego źródła wyjściowego. Sterując suwakami, można miksować utwory, pogłaśniając je lub wyciszając oraz przełączać się między nimi. 

Zamiast konsoli można wybrać kontroler. Jest to propozycja dla początkujących didżejów. W przeciwieństwie do konsoli kontroler nie posiada zewnętrznych odtwarzaczy dźwięku. W połączeniu z laptopem może jednak dać efekt zbliżony do miksowania na konsoli. Mniejsza ilość opcji nie przytłoczy też ilością funkcji.

Głośnik estradowy

Dobierając głośniki, należy zwrócić uwagę na wielkość membran, dodatkowe odtwarzacze nośników plików muzycznych oraz obecność wzmacniaczy. Cechą, którą docenia każdy DJ przenoszący sprzęt z jednego miejsca w drugie, jest również mobilność używanego sprzętu.

Godnym polecenia jest głośnik Panasonic SC-TMAX40. Jest to duży głośnik przenośny wyposażony w szereg technologii poprawiających jakość muzyki. Jedną z nich jest AIRQUAKE BASS produkującą głębokie, niskie tony. W połączeniu z redukcją rezonansu Bass Reflex, membraną o średnicy 20 cm i dwoma wzmacniaczami głośnik generuje dźwięk o klubowym zacięciu.

Nawet najmocniejszy głośnik bluetooth nie zrobi klimatu, gdy brakuje oświetlenia. W kolumnie Panasonica zaimplementowano funkcję Max Dance Illumination, System różnokolorowych diod LED pulsuje w rytm muzyki, dopełniając atmosferę imprezy.

SC-TMAX40 charakteryzuje się dużą mobilnością dzięki możliwości naładowania go powerbankiem. Nie tylko zmniejsza to ilość potrzebnych przewodów. W przypadku imprezy na dworze nie trzeba się martwić o nagłe wyłączenie się kolumny.

Do sterowania parametrami głośnika można wykorzystać aplikację Panasonic Max Juke. Ułatwia ona pracę DJ’owi dzięki możliwości tworzenia playlist, miksowania piosenek z poziomu smartfonu oraz sterowania diodami LED.

W ofertach innych producentów również są ciekawe modele. Jednym z nich jest Sony MHC-V13. Zastosowano w nim technologię Jest Bass Booster wzmacniającą bas nawet w dużej odległości od głośnika. Można go także obsługiwać przy smartfonowej aplikacji Fiestable. Sony nie zapomniało również o oświetleniu pulsującym w rytm muzyki. Głośnik ten jest jednak mniej użyteczny, gdy nie mamy dostępu do gniazdka ze względu na brak możliwości doładowywania go powerbankiem. Ponadto, w przeciwieństwie do Panasonica posiada jedno, a nie dwa wejścia mikrofonowe.

Mikrofon dla DJ’a

Tak samo, jak wszystkie inne kategorie sprzętu, mikrofony dzielą się na wiele typów. Dzielimy je ze względu na sposób transmisji sygnału, budowę oraz zastosowanie. Innego mikrofonu potrzebuje wokalista, innego perkusista lub gitarzysta, a jeszcze innego DJ.

Charakter tego, co robi DJ, nie wymaga od niego śpiewania, a co za tym idzie studyjnego mikrofonu pojemnościowego wychwytującego drobne detale dźwięku. Najlepszy dla DJ’a będzie mikrofon dynamiczny.

Ten typ mikrofonu dobrze sprawdza się podczas dużych zgromadzeń takich jak koncerty. Wybierany jest często także do nagrywania głosu lektora. Jego budowa jest przystosowana do wytrzymywania dużego ciśnienia akustycznego. Dzięki temu na głośnej imprezie didżej może być wyraźnie słyszalny. Kolejnymi zaletami jest niska wrażliwość na sprzężenia oznaczająca mniejszą podatność na generowanie trzasków, wytrzymała budowa oraz sposób przesyłu sygnału. Mikrofony dynamiczne często są bezprzewodowe. 

Dobierając mikrofon, należy zwrócić też uwagę na typ wejścia mikrofonowego. Większość popularnych modeli głośników ma jack 6,3 mm. 

Od pojemnościowych różnią się również niższym poziomem przenoszenia transjentów i częstotliwości, które odpowiadają za właściwą reprodukcję barwy głosu. W przypadku DJ’a nie jest to jednak problemem. Mikrofon służy w tym przypadku wyłącznie do komunikacji z publicznością. Detale barwy głosu w jego wypadku nie są tak istotne, jak u wokalisty.

100% osób oceniło ten artykuł jako przydatny
100% osób oceniło ten artykuł jako przydatny
Dodaj do Facebooka Kopiuj link