Data publikacji: 29 października 2009
ARTYKUŁ - PORADNIK

Ogniskowa i kąt widzenia obiektywów

Podziel się: Dodaj do Facebooka Wrzuć na Twittera Pinterest Dodaj do Google+
Poleć znajomemu Drukuj

Ogniskowa i kąt widzenia określają, jaka część fotografowanej sceny zostanie uwidoczniona na zdjęciu. Obiektywy superszerokokątne i szerokokątne obejmują duży obszar sceny i dają wrażenie oddalenia od fotografowanych obiektów. Obiektywy standardowe oferują kąt widzenia możliwie zbliżony do właściwego ludzkiemu wzrokowi, dlatego zdjęcia wykonywane nimi wyglądają naturalnie. Teleobiektywy i superteleobiektywy obejmują kadrem wąski fragment fotografowanej sceny, co daje pozorne wrażenie zbliżenia i pozwala na fotografowanie detali.

 


Kąt widzenia obiektywu

Najważniejszym parametrem użytkowym obiektywu jest oferowany przez niego kąt widzenia. To od niego zależy, jak duży fragment sceny znajdującej się przed aparatem uda nam się zarejestrować na zdjęciu. Ponieważ od kąta widzenia (mierzonego po przekątnej kadru) ściśle zależy zastosowanie obiektywu, dzieli się je pod tym względem na kilka kategorii:

Obiektywy superszerokokatne: kąt widzenia większy niż 84°

Obiektywy takie należy stosować z umiarem i wyczuciem, gdyż znajdujące się blisko aparatu obiekty zostają na zdjęciu mocno przerysowane. Umiejętnie stosowany, efekt ten pozwala uzyskiwać zdjęcia o niezwykłej dynamice, jednak nadużywany lub stosowany nieumiejętnie prowadzi do karykaturalnych efektów. Dobrze nadają się do fotografowania krajobrazów, jednak do fotografowania architektury przydatne są jedynie w ograniczonym zakresie, a to ze względu na nieuniknione zniekształcenia geometryczne obiektów znajdujących się na obrzeżach kadru. Charakter tych zniekształceń pozwala podzielić je na dwie podstawowe grupy: optykę typu rybie oko (ang. fisheye), która w charakterystyczny sposób zakrzywia wszystkie linie, nie przechodzące przez centrum obrazu oraz obiektywy rektilinearne, które silnie rozciągają obraz w narożnikach kadru.

 

Obiektyw superszerokokątny pozwala wykonywać zdjęcia w sytuacji, gdy nie możemy się odsunąć od fotografowanych osób lub obiektów, jednak kosztem wyraźnego przerysowania peryferyjnych obszarów kadru.
Zdjęcie wykonane obiektywem superszerokokątnym

 

Obiektywy szerokokątne: kąt widzenia od 82°do 64°

Bardzo uniwersalne i chętnie stosowane obiektywy pozwalające na objęcie dość szerokiego kadru bez konieczności cofania się. Zniekształcenia geometrii obrazu i perspektywy są na tyle nieduże, że pamiętając o kilku prostych zasadach można ich zwykle uniknąć. Przede wszystkim nie należy przechylać aparatu, by nie doprowadzić do zbiegania się pionowych linii (np. krawędzi budynków). Jeśli już musimy go pochylić, najlepiej zrobić to zdecydowanie, a zbieżność linii wykorzystać jako element kompozycji kadru. Należy też unikać fotografowania osób z bliskiej odległości, gdyż części ciała znajdujące się bliżej aparatu (np. wysunięta ręka) zostaną nienaturalnie powiększone.

 

Typowy obiektyw szerokokątny świetnie nadaje się do dokumentowania wakacyjnych wojaży.
Zdjęcie wykonane obiektywem szerokokątnym

Obiektywy standardowe: kąt widzenia pomiędzy 63° a 34°

Oferowany przez nie kąt widzenia zbliżony jest do ludzkiego pola widzenia. Dzięki temu zdjęcia nimi wykonane mają naturalny charakter.

 

Dzięki kątowi widzenia zbliżonemu do tego, który charakteryzuje nasze oczy, obiektywy standardowe dają naturalnie wyglądające zdjęcia.
Zdjęcie wykonane obiektywem standardowym


Proponowane Towary:

Nikon AF 50mm f/1,8 D Nikkor
Canon EF 50mm f/1.8 STM
Tamron AF 70-300 f/4-5,6 DiLD Macro 1:2 Nikon
Nikon AF-S 35 mm f/1,8 G  DX Nikkor
Tamron AF 70-300 f/4-5,6 DiLD Macro 1:2 Canon

Teleobiektywy: kąt widzenia od 34° do  8°

Ich kąt widzenia jest wyraźnie mniejszy niż obiektywu standardowego, przez co na zdjęciach dają efekt przybliżenia fotografowanego obiektu. Związane jest z tym zniekształcenie perspektywy, polegające na jej spłaszczeniu. Świetnie sprawdzają się w fotografii krajobrazu, np. pasma górskie ciągnące się po horyzont sfotografowane takim obiektywem pięknie układają się w kolejne plany (jest to tzw. perspektywa powietrzna). Delikatnie powiększające teleobiektywy są bardzo chętnie wykorzystywane jako obiektywy portretowe, gdyż niewielka głębia ostrości pozwala ładnie wyodrębnić postać z tła, a nieduże zniekształcenia perspektywy nie deformują jeszcze postaci.

 

Krótki teleobiektyw, zwłaszcza jasny, dzięki niewielkiej głębi ostrości jest idealnym szkłem portretowym.
Zdjęcie wykonane teleobiektywem

Superteleobiektywy: kąt widzenia mniejszy niż 8°

Stosuje się je nie tyle, by uzyskać inny efekt artystyczny (chociaż mogą mieć i takie zastosowanie), ile wówczas, gdy nie możemy zbliżyć się do fotografowanego obiektu. Wykorzystywane są przede wszystkim w fotografii przyrodniczej i sportowej. Umożliwiają zarejestrowanie akcji odległej o kilkaset metrów, a nawet kilka kilometrów. 

 

Charakterystycznymi cechami zdjęć wykonywanych superteleobiektywami są: silne spłaszczenie perspektywy i niewielka głębia ostrości.
Zdjęcie wykonane superteleobiektywem

Kąt widzenia a ogniskowa

Kąt widzenia obiektywu nie jest jednak zawarty w jego oznaczeniu, gdyż kąt widzenia zależy od tego, do jakiego aparatu zamontujemy dany obiektyw. Ten sam obiektyw, co w wypadku cyfrowej lustrzanki systemu 4/3 będzie teleobiektywem, po przymocowaniu do aparatu małoobrazkowego stanie się obiektywem standardowym, natomiast z aparatem średniego formatu 6x6 stanie się szkłem szerokokątnym. Dokładna zależność pomiędzy ogniskową a kątem widzenia zależy dodatkowo od budowy optycznej obiektywu, w poniższej tabeli podajemy zatem orientacyjne zakresy ogniskowych odpowiadające poszczególnym kategoriom użytkowym obiektywów.

 

Zakresy ogniskowych dla różnych systemów
  małoobrazkowy 36x24 mm, cyfrowe lustrzanki pełnoklatkowe cyfrowe lustrzanki APS-C / DX systemy 4/3 i Micro 4/3
superszerokokątne  poniżej 24 mm poniżej 16 mm poniżej 13 mm
szerokokątne od 24 do 35 mm od 16 do 22 mm od 13 do 18 mm
standardowe od 35 do 70 mm od 22 do 43 mm od 18 do 36 mm
teleobiektywy od 70 do 300 mm od 43 do 190 mm od 36 do 155 mm
superteleobiektywy powyżej 300 mm powyżej 190 mm    powyżej 155 mm

 

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?
0 0
Podziel się: Dodaj do Facebooka Wrzuć na Twittera Pinterest Dodaj do Google+
Zgłoś błąd na stronie
Prześlij uwagi
Zobacz inne porady dotyczące wyboru sprzętu
Prezentujemy porady i wskazówki dotyczące tego co wybrać i jak wybrać.
Przejdź na stronę główną porad dotyczących wyboru sprzętu

Pokaż artykuły

według kryteriów
Pokaż wybrane artykuły

Poinformuj

nas o czym powinniśmy napisać Wyślij

Ostatnio

dodane artykuły

Magia fotografowania, czyli jaki prezent dla miłośnika zdjęć

Jeśli Twój przyjaciel kocha fotografię i w wolnym czasie robi bardzo dużo zdjęć lub nagrywa filmy, ale ma już dość słabej jakości przestarzałego aparatu czy smartfonu, pomyśl o naprawdę wartościowym prezencie pod choinkę. Sprawdź na co zwrócić uwagę przy wyborze urządzeń fotograficznych.
Zobacz więcej   

12 pomysłów na jakościowy prezent (powyżej 1000 złotych)

Poszukujesz wartościowego prezentu gwiazdkowego dla swoich bliskich? Nie musisz się ograniczać, jeśli chodzi o budżet? Spraw rodzinie i przyjaciołom prezent, który posłuży im przez lata. 
Zobacz więcej   

15 pomysłów na prezent do 100 zł

W tym roku postanowiłeś obdarować na święta całą rodzinę i wszystkich przyjaciół? Twoi znajomi z pewnością ucieszą się z takiego obrotu sprawy, jednak Twój portfel – niekoniecznie. Aby kupić prezenty wszystkim, o których ciepło myślisz, prawdopodobnie powinieneś obniżyć koszt jednego prezentu.
Zobacz więcej   

Znajdź nas